Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, september 17, 2012

Häll långsamt pappa ..



Owe Wikström skrev 2001 en bok kallad Långsamhetens lov. En vacker titel, som åtminstone för mig har blivit närmast ett begrepp.
Många gånger tänker jag att det faller just mig på läppen, eftersom jag är saktfärdig av naturen. Och i samma andetag, de som trivs med högt tempo har svårare att se tjusningen. Kvar blir ; jag trivs med långsamheten, men ta inte för givet att andra gör det. Eller ?
En alternativ tolkning är att de allra flesta mår bra av att göra saker med eftertanke, men att omgivningen kräver något annat. Och eftersom det värsta som kan hända är att hamna utanför gemenskapen, så gör man så gott man kan för att springa med ?

Hur som helst, igår åt jag Keldas Toscanska tomatsoppa. Det gör jag ganska ofta. Den innehåller lite grönsaksbitar, och varje gång jag häller upp från kastrullen till den djupa tallriken så skvätter det röd soppa över hela bänken. Det var först igår som jag kom på att om man häller riktigt långsamt så skvätter det inte ut någonting. Hur svårt kan det vara ? Det tar ca 15 sekunder längre tid att hälla upp långsamt. Vilken för en "modern" människa kan uppfattas som en lång tid. Men det är det inte !

Den allvarligaste invändingen mot uppskruvat tempot kanske är hindret det lägger för klarsyn, överblick och kritiskt tänkande. Men det kanske är precis det som är meningen ?

Svårt att inte få Roland Paulsen i tankarna. Mer svidande än så här kan kritken mot "arbetssamhället" inte bli.



14 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Myror springer fort och älgarna tar det lugnt. Båda kan leva i samma skog.

Det handlar om respekt för varandras olikhet i tempo...

ERIC SECHER sa...

Tänk om vi levde som djuren i skogen - då skulle det här inlägget vara väldigt överflödigt :)

Onkel Olof sa...

Inte alls. Egentligen är det en väldigt viktig fråga.

Hur vet du vilket tempo som är ditt? Älgens eller myrans?

Det jobbiga är när älgen försöker vara en myra, och tvärt om...

ERIC SECHER sa...

Att man följer sitt inneboende tempo, det KÄNNER man. Det är INTE svårt.

Inlägget menar att vi till mans försöker springa som myror, fast vi, till mans, är älgar. OCH att det finns en dold agenda bakom det.

Onkel Olof sa...

Så är det antagligen och med största sannolikhet.

Tänker bara att jag ibland blir lite rastlös när omgivningen älgar på istället för att myra runt. Jag önskade att jag var lite mer som en älg. Men det får jag arbeta på.

Anonym sa...

Jag är både myra och älg. Men myran är absolut den som pockar på mest. Och förundras infernaliskt över hur galet vi valt att skapa vårt samhälle i vissa avseenden. Känns som om varje sekund av min vakna tid medvetet eller omedvetet ägnas åt att försöka begripa detta obegripliga.

ERIC SECHER sa...

Individuella skillnader, visst. Men en myra är en myra, en älg är en älg, och en människa är en människa.
Myror och älgar "inser" nog det, men hur står det till med oss ?

Onkel Olof sa...

Jag är inte lika säker som du på att älgar inte är människor och myror inte är älgar.

Om man ser det på ditt vis så är det lätt att fördöma myrorna...

ERIC SECHER sa...

??

Onkel Olof sa...

Allting följer sin väg i sitt tempo. Vi kan endast förhålla oss till vårt eget tempo, det andra måste vi bara acceptera och förhålla oss till.

Myrorna kanske trivs som myror, även om de i skulle vara på fel väg om de levde i Erics skog...

ERIC SECHER sa...

"Allting följer sin väg i sitt tempo." Vi är nog väldigt överens !

undraR sa...

"Alltinget leder vår väg in
i sitt kommersiella tempel."

Varför blir alltid jag misstänkt?

ERIC SECHER sa...

"Misstänkt" ? …misstänksam ?

Monica sa...

Den boken var min "bibel" ett tag. Tack för påminnelsen, skall rota fram den igen. Och läsa. Och låna ut.