Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, september 11, 2012

Stockholmssyndrom ?



Måste kännas underbart för Martin Schibbye och Johan Persson och deras familjer när frisläppandet blev klart. Känner ingen av dom, men lätt att känna med.

Såg en längre intervju med svenskarna i etiopisk TV. När jag hörde de långa utläggningarna om det "största misstaget i våra liv", hur väl de behandlats och den stora tacksamheten mot etiopisk regering och befolkning så fick jag en plötslig association till Norrmalmstorgsdramat 1973, där de kidnappade efter fritagningen tog förrövarna i försvar. Psykiater Nils Bejerot, som var polisen behjälplig den gången, myntade begreppet " Norrmalsmtorgssyndromet ", dvs identifikation med förövaren. Det är sedan dess ett etablerat psykologiskt begrepp världen över, under namnet Stockholmssyndromet.

Den enklaste förklaringen till  uppträdandet nu är förstås rädsla för att beslutet inte verkställs. Och kanske är det också en del av överenskommelsen, för att Etiopien skall få ut mesta möjliga politiska vinst av frisläppandet. Men kan det dölja sig ett "Stockholmssyndrom" ?
Spännande se hur de uttalar sig vid presskonferenser m.m på svensk mark.

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Såg samma inslag. Min känsla var mer diplomati än Stockholmssyndrom

ERIC SECHER sa...

Du har troligen rätt !