Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, september 29, 2012

Ekonomiekot



Samtidigt som jag skriver Tillsammans går radion på (den gör det strax före klockan 12 varje idag .. fråga mig inte varför .. väckarklocksfunktion ?) och får höra de sista funderingarna i Ekonomiekot. Två ekonomijournalister diskuterar, med den fullständigt okritiska programledaren, hur Volvo skall lyckas sälja fler bilar, eller snarare hur man kan tjäna mer pengar på varje bil.
Det är en både skrämmande och nästan skrattretande upplevelse, när samma art uppfattar världen så olika. När somliga (enligt mig ..) fullständigt förtränger verkliga behov och moral.

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Världen är full av idéer om hur vi ska behålla så många som möjligt så lyckliga som möjligt.

För vissa är det att sälja många volvobilar...

ERIC SECHER sa...

Ja, om DET vore idén, att göra så många som möjligt så lyckliga som möjligt ( att skapa en bättre värld ..), då skulle jag inte ha några invändningar. Men så är det knappast.
Gärna godtrogen, men inte naiv ..