Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, september 08, 2012

Beröras



Känslor är inte alltid rationella ..
Skall erkänna att jag som ensamåkande cyklist har svårt att inte beröras av det makabra övergreppet i Frankrike i tisdags, där en förbipasserande cyklist sköts ihjäl när han blev vittne till en uppgörelse. Samtidigt som jag vet att cykling i främmande land bara innehåller en riktig fara, nämligen trafiken. Men nästa gång jag är där ute, då kommer jag att speja efter maskerade män istället för vårdslösa bilister. Så fel, så fel.

Backar bandet och konstaterar att samtidigt ( c.a kl 16)  som människorna utanför Annecy fick sätta livet till mötte jag en thailändare som varit på väg från Moskva i över ett år. Han liksom jag undrade hur man bäst skulle hitta en cykelväg i gyttret av motorvägar söder om Paris. Ett behagligt problem, i jämförelse.
Perspektivet kan alltid vidgas. I samma stund var det hundra eller tusentals människor som kämpade för sina liv i en omfattande jordbävning i Kina. Utan att vi lät oss beröras.
Magkänslans anatomi

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Två vägar som korsar varandra för ett lyckosamt möte. Lika stort och trevligt varje gång...