Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, juni 16, 2012

I första hand



I första hand
- gläds vi  med Grekland och Tjeckien som (oväntat) gick vidare ?
- lider vi med Ryssland och Polen som (oväntat) blev utslagna ?

I första hand
- är det viktigt att intelligenta barn får alla chanser att utvecklas ?
- att barn med sämre förutsättningar får allt tänkbart stöd ?

I första hand
- får den skyldige aldrig gå fri ?
- får den oskyldige aldrig straffas ?

I första hand
- den starke ?
- den svage ?

I första hand
- jag ?
- du ?


11 kommentarer:

Roland Lidén sa...

*
Vi byggde inte vi
med Jorden ett vi

På Jorden är det nog försent
men kanske ännu inte försent

Framtiden blir till
om majoriteten vill

Framtiden kan bebådas
om makten genomskådas

Vi gör oss till tolk
för att upplysa folk

Kapten Konkurs får ej styra
så även goda gudar blir yra

Vi själva skapar egna pengar ur luft
då blir makten arg och det blir tuft

Första steget
så skapa eget

Orden blir till kött till slut
aningen rött som ej hänt förut

Så länge som vi inte förstår
hur vi danas medan tiden går

och inte begriper
att vi icke biter

den makt som föder oss
blir kritiken irrbloss

emedan folkets bitterhet
vänds emot den vitterhet

som icke förstår
att det inte går

om det inte står på tur
att skapa en hel kultur

Så blir det bättre att låta
bli att skriva och att låta

*

Roland

Onkel Olof sa...

Du, jag, vi, dom
och de andra
Varken först eller sist
Bara i olika tempo...

ERIC SECHER sa...

Roland,

Den prosaiske lyrikern tar steget fullt ut -- vackert !

min vana trogen
som mindre mogen
så märker jag ord och letar fel
vilket kanske säger en del
hur långt det gått
från stort
till smått
:
..
emedan folks bitterhet
vänds mot den vitterhet
som förstår
att det inte går
..
?

Vi är överens, bara med den lilla skillnaden att jag är lite mer optimistisk att omställning är möjlig. En omställning som inte utgår från en eller några få upplysta ledare, utan från den generositet och längtan efter mening och balans som finns hos alla människor.

inte bara låta
utan också påta
i jord som går att fylla
med näring och med mylla

ERIC SECHER sa...

Olof,

Ja, kanske är vi/jag alltför benägen att se motsättningar i allt. Svårt att låta bli ..

Onkel Olof sa...

Förenkla är bra när man ska räkna på komplexa saker...

ERIC SECHER sa...

Olof,

Egentligen inte fel på motsättningar .. Yin och Yang. Utan obalansen ?

Förenkla för att förstå det komplexa.
Forsberg och Jonstad menar att vi nått en grad av komplexitet som ingen människa kan greppa. Då blir målet inte att förenkla (som lätt leder till förvanskning), utan att minska komplexiteten. Omställning...

Onkel Olof sa...

Hur många vektorer påverkar en falla kula? En oändlighet, men i jämförelse med gravitationen är de flesta försumbara och därför ointressanta att räkna med.

Vilka vektorer är intressanta när vi försöker förstå det komplexa hos människor?
Människor hatar att vara okunniga, ovärdiga och föräldralösa (Tao Te Ching). Att vi vill vara delar av en grupp, ha hög status och kunna mycket, är väl egentligen alla vektorer vi behöver.

ERIC SECHER sa...

Olof,

Gravitationen blir ett bra exempel på förenkling utan förvanskning.

Människan är vad hon är, där vissa sidor/vektorer verkligen tycks dominera, som du är inne på. Problemet är väl, så förstår jag Forsberg o Jonstad, att vi skapat ett samhälle som denna enkla varelse inte klarar att orientera sig i.
I den förvirringen kan frågor som de i inlägget frodas ..

Anonym sa...

Eric
*
En omställning som utgår från en eller några få upplysta ledare som blir till de otaligas samtal med varandra med en generositet och längtan efter mening och balans som finns hos alla människor
*
Roland

ERIC SECHER sa...

Roland,

Tror jag förstår hur du tänker. Men:
Om initiativet och kraften inte kommer underifrån så kommer det upplysta budskapet att förvanskas av "makten". Det är väl vad som hänt med alla fromma läror ? (Som alla sammanfattas i den Gyllene regeln).

Det hänger på oss. På dig och mig !

Anonym sa...

Eric

Du sate ett frågetecken efter något
som jag skrivit.

Där menar jag att initiativet och kraften och tryggheten måste komma
som ett under ifrån de som under en tid stått utanför och smultit sin
frustration och gjort om detta
till andens slantar.

Det är besvärligt att inte kunna
vara oense med dig!

Det hänger på oss. På dig och mig!
Och det måste komma underifrån!

Roland