Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, juni 26, 2012

En bisak ?



Det kanske går över med semestern, men nu är jag lättretad och blir näst intill folkilsk på allt som sopas under mattan.
När SvD i serien om stadsodling förtjänstfullt berättar om biodlare så blir det för nuttigt. Uppgifterna om binas betydelse och förestående undergång finns där, men lindas in på ett sätt att man knappast fattar allvaret.

Så här skriver Nette Enström i Fria Tidningen.

Redan på 60 talet observerades en förintelseprocess av bikolonier i Nordamerika och Europa. Och häromåret deklarerade FN:s miljöprogram att bidöden är ännu en indikation på att planetens sjätte stora massutrotning av arter inträffar nu.
Det är historiskt. Och skräckinjagande. Den femte och förra massutrotningen inträffade för 65 miljoner år sedan. Då utplånades 80 % av planetens alla arter, däribland dinosaurierna. Av en meteorit. Idag är orsaken vi.
Om honungsbiet försvinner hotas matförsörjningen för en stor del av jordens befolkning, och andra djur. FN räknar att över 70 procent av de 100 grödor som tillsammans utgör 90 procent av världens globala matförsörjning är beroende av pollinering. Det handlar om grönsaker, frukter, spannmål, djurfoder, allt. Allt står på spel. Och med sju miljarder människor har vi aldrig varit mer beroende av naturen.
Att bevara och återskapa naturliga livsmiljöer är en av de stora utmaningarna för att rädda pollinerande arterna. Och oss själva. Liksom de flesta vilda djur så överlever de inte på besprutade monokulturer. Deras livsmiljö måste skyddas och ekologiska odlingsmetoder måste praktiseras, andra alternativ existerar inte.
När människan spelar gud och trotsar naturlagarna slår det alltid tillbaka, för att tala med den kristen anarkisten Albert Einstein.


Om jag som enskild stod inför något som kunde uppfattas som livshotande skulle jag förstås släppa allt annat jag har för händer.  Märkligt att det som hotar hela mänsklighetens existens inte får samma konsekvens. Utan glatt bläddrar jag vidare till sportsidorna, och ser fram emot morgondagens semifinal. Det är något som inte stämmer.

8 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Mänskligt?

ERIC SECHER sa...

!
(http://ericsecher.blogspot.se/2012/06/manskligt.html)
Ja och nej.

Det kanske inte biter på en zenbuddist att tala om det onda och det goda (antingen eller/dualism). Men som "hedning" uppfattar jag att vi bär på ett ont arv (efter shimpansen) och ett gott arv (efter bono-bon-apan).
Det står oss fritt (!) att välja vilket som skall få dominera.


"
En dag ställde den berömde poeten Bai Juyi en fråga till munken Niawo om Zen:

- Hur skall jag leva mitt liv så att jag är ett med Zen ?
- Undvik det onda och gör det goda.
- Det vet ju t.o.m en treåring.
- Det kan hända att en treåring vet. Men inte ens en hundraåring kan göra det.

Sokrates sade att om folk bara visste vad de borde göra skulle de göra det. Men han underskattade människornas förmåga att misslyckas. Alla vet vad de borde göra. Men hur många gör det ?
"

Onkel Olof sa...

Att bara göra goda saker inte tillräcklig stor och inte tillräckligt snabb belöning...

ERIC SECHER sa...

Hänger inte riktigt med.

Onkel Olof sa...

Det är därför inte människor gör dem, fast de förstår...

ERIC SECHER sa...

Att göra goda saker som inte ger tillräckligt stor och snabb belöning är varför människor inte gör dom, fast de förstår ?
!

Du som jobbar mer än jag i belöningsbranschen - några förslag ?
Zen ?
Zero ?
Giving .. ?

Onkel Olof sa...

Egentligen inte. Belöningar tappar också sitt värde när de blivit för många.

En förhoppning jag har är att media ska våga lyfte de goda exemplen lite mer och ge äkta cred till människor som gör bra saker. Även de som arbetar i det lilla och/eller det tysta...

ERIC SECHER sa...

Håller med.
Good News Magazine och Landet runt räcker inte