Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, april 24, 2012

Omställningens tid




Ingenting betyder mer för välbefinnandet än nära och kära. Att vara hoppfull och leva i samklang med tidsandan kommer hack i häl.
Det var länge sedan jag känt mig så upprymd av att ha läst vad andra tänkt :

Kollaps, livet vid civilisationens slut av David Jonstad, och
Omställningens tid, tillväxtens slut och jakten på en hållbar framtid av Björn Forsberg.


Sakligt
Begripligt
Nyanserat
Sympatiskt
Hoppingivande.
Jonstad är kortfattad, Forsberg tar ut svängarna lite mer, och lämnar mycket plats för invändningar. Men deras utgångspunkt är densamma :
Den billiga oljan är snabbt på väg att ta slut, och den kan inte ersättas.
Att vi är tvungna att tänka i andra banor än ständig tillväxt är en omställning som lockar mer än den skrämmer. Den skapar möjligheter att leva långsiktigt hållbart, att göra oss mindre sårbara, att få verkligt inflytande över våra liv, ett mänskligare liv.

Klotförstånd
Tagga ner
kort sagt


Jag lutar mig åt vänster, och fastnar för orättvisor. Kommer det inte att bli etter värre, när oljan tar slut ? Efter att ha läst de här böckerna så känns det fullt möjligt, att det blir precis tvärtom.
Låter det märkligt ?

11 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Nu har jag drabbats av "Kollaps..."
i "Omställningens tid."

Hoppas att många av er också gör det!
Några meningar ur boken...

TVÅNGSOPTIMISMEN
Många är övertygade om att det kommer att ordna sig. På något vi. Oklart hur.
Om man inte känner sig övertygad,
är man tokig då? Eller är det värden som är galen?

Lisa får i uppgift att beskriva världen om fyrtio år. Hon följer de snabba konkreta förändringar som skett och kommer att ske.
Lisa håller ett glödande varningstal och beskriver fördröjningar i klimatförändringarna, som nu slår ut med full kraft, enorma skogsbränder och folkomflyttningar, samtidigt som det pågår ett världskrig om de sista
"lönsamma" oljedropparna.

Detta skrämmer skiten ur klasskamraterna så att några hoppar ut genom ett fönster!

"Negativt tänkande" ogillas av skolledningen, som ordinerar en terapeut till Lisa.

På dörren till terapeuten står det textat: "När dina ungar blivit koko."

Lisa får med sig hem, en burk piller, "Ignorital" som är ett säkert botemedel mot miljörelaterad förtvivlan och dystra tankar.

Lisa glider in i yberoptimismens ljusa värld av smilegubbar.

Först när Lisas mamma förstår hur farligt detta är för Lisa, så avbryter hon "Ignorital"-kuren och Lisa blir sig själv igen!

Nyss frågade jag Veronica:
"Tänk Nu, att du är Veronica och är 16 år. Du har börjat känna av hor- monerna (denvarintesårumsen)och väljer
ett medelsvenssonliv, men vad gör du då av ditt engagemang."

Veronica svarade: "För de första så skulle jag aldrig ha tagit några piller och för det andra så vill jag fundera i fjorton dagar på FRÅGAN!"
Gör det!
Roland

ERIC SECHER sa...

Optimister och pessimister kommer det nog alltid att finnas…
Det som inger mest hopp är att dagens konsumtionssamhälle faktiskt är en bluff, det ökar inte vårt välstånd. Det "enda" som krävs är att bluffen avslöjas. Och den kommer att avslöjas, när det inte längre går att skeppa varor från andra sidan klotet.
Det skulle vara mycket mer problematiskt om slutet för oljeepoken verkligen betydde ett minskat välstånd.
Så har jag tolkat Jonstad och Forsberg.

Onkel Olof sa...

Man får aldrig underskatta människans förmåga att anpassa sig efter omständigheterna. När oljan tar slut kör vi runt på något annat. Kanske inte lika snabbt, men nära nog...

ERIC SECHER sa...

Anpassa oss. Absolut.
Köra runt. Förhoppningsvis inte.

Alltihop handlar om en annan inställning. Som inte bryr sig om mer, fortare, fortast. Oljan har fått oss i den fällan. När oljan tar slut ökar förutsättningarna att vi hellre gör långsamt och väl. Och återgår till att hushålla, som du brukar säga.

Jag ser på dessa och tidigare rader att jag låter nyfrälst. Egentligen inte alls. Men Forsbergs bok gav mig en kick. Alla problem framstår mer som möjligheter.

Amen.

Roland Lidén sa...

Vilka Vi? Klarar oss nog ändå!
När 1 % av Vi äger 99 % av den mark som vi borde leva MED och av så kan endast bortskämda vita Vi, tro att en mycket stor del av de fattiga egendomslösa kommer att ha någon som helst chans att
anpassa sig efter omständigheterna.

Ekologi-,Energi- och Ekonomi-kris som samvarierar med varandra gör att det inte kommer att gå bra för Många!

Nu kommer inte jag att gå och hänga mig och inte heller, att intaga Ignorital. Mitt hopp står till dem som får något gjort!

ERIC SECHER sa...

Roland,
Vilka Dem ? Alla måste göra något, annars blir inget gjort.

ERIC SECHER sa...

Roland,
Läst J&F ?

Roland Lidén sa...

Eric
Jag skrev Dem och tänkte på dig.
Tänker du Roland, är det okay för mig.

Nog har VI en del ogjort :)

Roland Lidén sa...

Eric
Läst J & F ? Ja!
Hur skulle jag eljest, på ett trovärdigt sätt kunna skriva om:

Hur jag drabbats av "Kollaps..."
och "Omställningens tid!"

Hur gör dom, jag menar Vi praktik av deras jag menar Våra kunskaper
så att vi kan önska varandra,

Sov Gott!

ERIC SECHER sa...

Roland,
Den positiva grundsynen i J&K räcker långt.
Som OO brukar säga: man gör det man måste göra.

Anonym sa...

Kolla Klotet

Är någon naken? J-O!
Nu drabbas jag av:
"KOLLAPS LIVET VID CIVILATIONENS SLUT,"
och Omställningens tid."
Böckerna har vetenskapliga och andra referenser på tillsammans 50 sidor.
Böckerna ingjuter hopp på ett vilset Klot.
Hoppas att många av er också gör det!
D,v.s. läser böckerna, skrivna av David Jonstad resp. Björn Forsberg.