Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, april 07, 2012

Guds utvalda art




Att lyssna till experter, och tänka själv …

Mark Lynas var den som fick igång min egen klimaträdsla med boken "Sex grader". Så jag kan inte låta bli att påverkas när just han gör 180 grader i kärnkraftsfrågan, och över huvud taget släpper tilltron till småskaliga lösningar. Tillbaka till gården-rörelsen är en hippireaktion på moderniteten, en romantisk fantasi som delas av en minoritet i rika länder. Jag har varit en av dem och bodde i ekokollektiv. Det pågår sjuka saker på de där ställena, det drar till sig människor med psykiska problem och det skapas rivalitet och bråk.
Hela intervjun i ETC

Känner inte igen mig i den där beskrivningen. Utan är trygg i förvissningen att verklig "modernitet" handlar om förnöjsamhet och varsamhet. Och mindre behov av ständigt nytt, och av billig energi.
Men om rädslan för modern kärnkraft är överdriven, som Lynas menar - där är jag hopplöst utlämnad åt experter..
På ett psykologiskt plan kan man undra vad det där kollektivet rörde upp inombords hos Lynas. I "Sex grader" skrev han lyriskt om semestrar hemmavid och inställda långresor.
Hur många s.k auktoriteter har inte präglats av personliga erfarenheter, men försökt klä det i ord av förnuft och saklighet ?



Birger Schlaug skriver nästan dagligen om "tillväxtsamhället", om avsaknaden av förnöjsamhet och varsamhet. Jag har ännu inte tröttnat.
Här ett kort inlägg från den gångna veckan, som var särdeles vackert.

4 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Jag har läst Oväder.
Jag vill hopas att det finns rakare vägar till framtiden än vad Marc Lynas tror.
Om han nu vill bli de breda vägens Guru
så är det inte vår väg, men han kanske kan göra en bra insats utifrån sin miljö och sina förutsättningar!

Roland

Roland Lidén sa...

*
Den breda vägens Guru.

Jag kommer ihåg dumma uttalande
av Carl bild. "Den enda vägen."

Nu predikar jag också:
En miljon vägar som uppstår runt hela vår Jord samtidigt, kan inte ens de förvuxna kolloniamakterna slå ner.
Så här kan man fantisera på en skyddad blogg. Om väg översätts med Kultur och
kolonial-makterna övervinns med ett globalt förstånd, så kan vi se framtiden an med tillförsikt!

Anspråkslöse

Roland

Anonym sa...

Jag vill HOPPAS.

Monica sa...

Heja Birger. Punkt.