Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, april 12, 2012

En ny värld


Jag jämför mig alltid, tävlar ständigt, och hatar att förlora.
Men inte med barnen. Då vaknar andra sidor, den blodiga tävlingsinstinkten rinner av.
Att cykla lugnt och stilla, och låta andra köra förbi - en ny värld öppnar sig. En befriad värld.

Den förvandlingen i det lilla skulle nog göra gott i det stora.



I förrgår var det matt vid schackbrädet, och i kväll bankrutt i Monopol. Jag njöt av förlusten.

17 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Tyvärr handlar livet till stor del om att vinna (enligt Darwin t ex), men att vinna på rätt sätt och vinna rätt spel och strider.

Därför handlar det inte om välviljan att förlora, utan om att vinna de strider som verkligen betyder något och le åt allt det andra.

Alternativet är ju att sätta sig ner och vänta på döden...

ERIC SECHER sa...

"Tyvärr" ?
Exempel på "rätt strider" ?

Realist sa...

Men Eric! Nu får du särpa dig. Forfarande tävlingsinriktad. Hur rimmar det med taoismen?

/ Realist

Anonym sa...

Vi kan väl få slåss för att få odla krokiga gurkor och att skriva på båda sidor av papperet som sedan hamnar i papperskorgen.

Samt att få skapa kulturer på Klotets långsamma villkor under kärnvapenmakternas och det vinklippta FNs välvilliga beskydd!

Roland

Från galenskap till evighet sa...

En ny värd.

Så länge som Du inte är deltagare och delaktig i en Kultur på Klotets långsiktigt hållbara villkor, så blir du en förvillare, så länge som Du inte inser att här till är jag nödd och tvungen för att försörja mig.
Men att jag har själ till att kunna tänka också.
Om Jag inte blir angripen och att människor förstår min situation,
Så kommer Jag inte att motverka,
de som skapar Kulturer på Jordens villkor.

ERIC SECHER sa...

Roland (?),
Ja, det är precis vad vi skall ägna oss åt; att odla krokiga gurkor. Klockrent !

Realist,
Glad att du hugger !
Det rimmar illa, förstås!
Men om du vill se glaset halvfullt så ser du att jag kämpar, och faktiskt gör framsteg.
Detta är ett mycket allvarligt menat inlägg. Ingenting under den tid jag bloggat har berört mig lika mycket som våra diskussioner om tävlan och jämförelse. När jag trillade över Kropotkin och hans version av evolutionens drivkrafter var det en polett som trillade ner. Inte alls olik din predikan. Hela det här konkurrenstänkandet är kanske roten till allt ..

Anonym sa...

Roland(?)förstår ej. Ledtråd?

ERIC SECHER sa...

Roland,
En märklig kommentar, med ett obefogat frågetecken.
"Odla krokiga gurkor" - kändes som ett starkt uttryck för " det långsiktigt hållbara". Förhastad tolkning ?

Roland Lidén sa...

Eric,

Ingen förhastad tolkning!

Men jag tror att jag Nu måste lära mig
att "acceptera världen" som den ser ut
och mig själv och andra innan jag kan rekommendera omställningsrörelsen.

Intressant att följa blir också
David Jonstad och hans 22 ha stora
pionjär-samhälle med småskalighet, närhet och kretslopp
som bärande ideer.

ERIC SECHER sa...

Roland,
Låter klokt !
Läst Jonstads senaste bok ?

Roland Lidén sa...

Eric
Från dig kan jag vänta mig vilka påhopp som helst :=)

Nu ska jag beställa Jonstads bok.
Kollap-Livet vid civilationens slut.

Jädran bråkstake!

Roland

Anonym sa...

Boken är beställd!
Yttrycket, vis dom och utövande skall vara ett!!
är allt för dömande!!!
Den som dignar under skuldkänslor,
får ingenting gjort och gör ingen människa glad!

Roland

Anonym sa...

Jädrans Eric!

ERIC SECHER sa...

Roland,
Jag skall också läsa den, kom av mig lite efter BS intervju.. Jonstad är nog en av alla som gör sig bättre i text, och i handling.

Roland Lidén sa...

Eric
Hoppas Du tar mina bus som en uppskattning av Dig.

Ser fram emot ett tankeutbyte om
Jonstad som har den ovanliga
förmågan att förena
avancerade tankar
med praktiskt
utövande.

ERIC SECHER sa...

Absolut !
Väldigt ovanligt !

ERIC SECHER sa...

Olof,

"Välviljan att förlora". Är vi/du åter inne på det vanskliga i att "tycka synd om", istället för medkänsla och respekt ?
Till skillnad från det absurda konkurrenstänkandet vi blivit vana vid, så är leken något annat. Den förenar det bästa av världar. Självklart vill jag vinna, men jag gläds likafullt när jag förlorar .. låter det märkligt ?