Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, november 07, 2006

Om jag fick välja

Unga kvinnor håller sig väl framme på ett område; psykisk ohälsa.
Den sortens ohälsa brukar bero på att man inte lyckas leva upp till omgivningens krav. Orimliga krav.
Under småbarnsår och dagisgull invaggade i föreställningen att det räcker med att vara söt. Tio, tjugo, år senare skall man vara söt, smart, karriärsugen och barnsugen. Samtidigt.
Jag har följt två döttrar genom tonårssnaran, och samtidigt sett de jämnåriga grabbarna luta sig tillbaka och invänta rätt tillfälle.We call them streetsmart.
Jag känner en stor tacksamhet att vi förskonades från anorexia, tunga droger och självmordsförsök.

Imorse fick jag mejl från en desperat, och tydligen maktlös, kvinnlig läkarkollega. Och tänkte, som så många gånger förr, att det är så mycket enklare att vara grabb.

Inga kommentarer: