Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, mars 07, 2016

naiv


några dagar i stockholm och perspektivet är som förbytt, det går inte att värja sig, kvinnan som tigger på pendeltåget till huddinge har något i blicken, jag fastnar, hon märker det, och kliver av där jag kliver av, och när ingen ser smyger jag till henne en sedel, i andra riktningen, några timmar senare ; - jag heter lena och är 24 år och hemlös, i natt sov jag på en toalett, idag har jag fått den här jackan och en sallad av snälla människor, vore tacksam om ni kan ge mig några kronor, jag önskar er en bra dag, - ingen, ingen, INGEN, reagerar, reagerar över huvud taget, det kännas helt absurt, är jag med i dolda kameran, har inget mer i fickan, får för mig att hon kliver av på södra station men hon är borta, jag vill fråga alla som inte reagerar vad de tänker, jag undrar verkligen, vad är det som händer ??

- du är så fruktansvärt naiv
- nej, det är du som är omänsklig
- åk tillbaks till ditt gulliga v-vik
- ja, kanske det
- du gör ingen skillnad här, tvärtom
- tvärtom ?
- de får för sig att det lönar sig..
- lönar sig ?
- att tigga, att inte anstränga sig
- vad vet du om det, att de inte ansträngt sig ?
- annars hamnar man inte på gatan
- är du säker på det ?
- ja ..
- så det kan inte hända dig ?
- nej
- säker ?
- ja, tror det
- men om, skulle du inte bli glad om folk gav ?
- gav ?
- gav en slant
- hm
- kan inte vara lätt att stå där och tigga .. rätt förnedrande .. eller hur ?
- jo ..
- varför ger vi inte då ?
- det sa jag ju !
- de får skylla sig själva ?
- ja, typ
- är du säker på det ?
- fan vad du är jobbig
- jag vet
- du passar bättre i v-vik
- ja kanske det
- ok, jag ska tänka på vad du sagt, vi ses
- det gör vi




Inga kommentarer: