Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, oktober 14, 2014

Moralisk formel


Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Det är, när jag tänker efter, den enda trosbekännelse jag har. Den geniala formuleringen är Louis Blancs, den är hundrafemtio år gammal. Jag har aldrig, under hela mitt medvetna liv, hört någon som lyckats invända mot denna moraliska formel. Jag tror att den är uråldrig. I någon form kan den ha uttalats för hundra-femtiotusen år sedan när de första Homo sapiens, i flockar på kanske femtio eller hundra individer, rörde sig över savannen eller ned mot havsstränderna.
Denna trosbekännelse utgår på en och samma gång från individens behov och från den sociala gemenskapens behov. Det är min bergspredikan. Det är de sociala instinkternas bergspredikan.

Göran Greider,  Den solidariska genen s 174


En nutida västerlänning invänder kanske :

- Då lönar det inte att anstränga sig.
- Då åker den late snålskjuts på den flitige.
- Stora behov kan simuleras.

Mot detta kan invändas :

- Formeln förutsätter tillit, och avvisar misstänksamhet.
- Och bygger på övertygelsen att generositet är lönsammare än girighet.




7 kommentarer:

Anonym sa...

Den bygger också på en stark känsla
för att hålla ihop familjen och flocken.
Och att ta hand dom varandra som barn och gamla men även de som är där emellan
om vi sedan lägger till Jorden så
bli det så rätt såÅ!

Roland

Onkel Olof sa...

Funkar om vi slutar tänka "allas lika värde" och tror på varandra ändå...

ERIC SECHER sa...


Roland,
Ja, då blir det bra !

Olof,
Allas lika värde - är det fel ?

Onkel Olof sa...

Allas lika värde är bara en ursäkt.
Vi hade alla ett likaberättigande redan innan. Det räcker...

ERIC SECHER sa...


Olof,
Ibland, i vissa skeden, i vissa perioder, måste man påminnas om det självklara. Ibland går det av sig själv.
En ursäkt ? I betydelsen hyckla, dvs säga den ena och göra det andra ?

Onkel Olof sa...

Problemet är att när vi pratar "värde" så är jämförandet där direkt, även om vi också säger lika.

I vår kultur säger vi att vi har lika värde för att skyla över att det inte är så.

Man kan lika gärna ställa sig i ett hör och ropa "Jag är god. Jag är god. Jag är god", det betyder ingenting förrän det bevisas eller, antagligen, motbevisas...

ERIC SECHER sa...


Du låter besviken.
Visst är det i många sammanhang mycket snack o lite verkstad.
Men om man vänder på det, hur långt vill du gå ?
Skall vi slopa FNs deklaration om mänskliga rättigheter ?

Tog intryck av Alain de Bottons Religion för ateister. Han menar att religionen har en pessimistisk och mer realistisk syn på människan. Vi är otillräckliga och ofullkomliga och behöver ständig vägledning i konsten att vara goda medmänniskor.
Jag tycker formeln ovan är ett gott rättesnöre, en god hjälp, en bra påminnelse.

Vet inte hur det ser ut i skolan, men på sjukhuset behöver vi ständigt påminna oss om allas lika värde. Somliga seglar in med banala åkommor och mycket självförtroende och har en attityd som faktiskt går ut på att "jag är mer värd". För det mesta står vi emot.