Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, september 27, 2014

Klimat och Kapitalism




Mitt intresse för klimatfrågan har varierat. Uppvaknandet kom 2005 med Oväder av Mark Lynas och rädslan stegrades ytterligare 2007 med Det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu kommer det att vara förs sent av Andreas Malm. Efter misslyckandet i Köpenhamn gick luften ur, hur den nu kan göra det när det handlar om vår överlevnad.
Förra hösten råkade jag läsa en utförlig och som jag tyckte sansad rapport av klimatskeptikern Gösta Pettersson. Blev förstås vederbörligt lynschad för den utflykten, landade till slut i uppfattningen att även om vi inte säkert vet (det gör vi inte) så bör försiktighetsprincipen gälla. Sannolikheten är tillräckligt stor och de tänkbara konsekvenserna tillräckligt förödande för att vi skall dra i nödbromsen.

Nu har, sent om sider enligt henne själv, Naomi Klein vaknat upp, och det med besked. I veckan kom This changes everything. Capitalism vs the climate. Äntligen ett helhetsgrepp, som fokuserar mindre på teknik och mer på " what is wrong with us ".
Medias och politikerns vaga och lynniga intresse för klimatfrågan har styrt mitt eget,
allt för länge. Men nu får annat får stå tillbaks, jag skall grotta ner mig och långsamt tanka över Naomi Kleins energi och vrede.

Chockdoktrinen



Inga kommentarer: