Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, september 17, 2014

Hjälpas åt



Hörde Anna Hedemo intervjua Henrik Mankell i Min sanning (SVT). Hon var insatt, intresserad och lagom närgången, han var uppriktig, bl.a om sina bristande fadersinstinkter. Det blev bra TV, som det heter.

Mankell fick (förstås) frågan hur mycket pengar han har tjänat. Det var oklart, men ungefär hälften har andra fått, något han tycktes mena var en självklarhet.
- När jag växte upp var girighet en dödssynd, och givmildhet en dygd.
  Nu verkar det vara tvärtom.
- Skatteplanerar du ?
- Nej du, det det skulle aldrig falla mig in !

Att betala skatt innebär att hjälpas åt, ju mer man betalar desto mer hjälper man andra. Vem vill inte det ?

Inga kommentarer: