Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, juni 20, 2013

Vet inte




Det är rätt sällan man träffar människor som tar dagen som den kommer, som bara flyter med.
Istället undrar vi, funderar och oroar oss. Och gör tafatta försök att förekomma, räkna ut och planera. Rädda för att allt ska kollapsa, som en såpbubbla.

- Men i en komplicerad värld måste man väl planera, annars blir det kaos ?
- Är du säker på det ?
- Ja, ganska. Det verkar rätt självklart faktiskt.
- Du har förstås hört den taoistiska historien om mannen med vildhästarna ?
- Ja, den brukar du komma dragandes med. Den håller inte.
- Håller vet jag inte. Men den är en påminnelse om att vi sällan vet vad som lurar bakom nästa hörn.
- Vet inte jag behöver någon sådan påminnelse.
- Du borde kanske läsa boken om den svarta svanen.
- Ja, du brukar säga det. Är den så bra ?
- Det vet jag inte, har inte läst den.
- Hur kan du säga att jag ska läsa den ?
- Det vet jag inte, det är bara en känsla.
- Vetande är inte precis din starka sida !
- Nej, det har du rätt i.

Fiskarna vi fick upp ur vattnet igår hade flyt, som fick behålla masken, och sedan dyka tillbaks till vattnet. Hoppas de förstod vilka hyggliga människor de blivit fångade av.


2 kommentarer:

Realist sa...

Hur hyggligt är det mot masken?

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Realist,

Ja, den frågan ställde vi oss också, när vi trädde masken på kroken. Att den sprattlande masken har ett nervsystem som reagerar på vad vi gör är uppenbart. Men lider den ?
Att naturen är inrättad efter äta och ätas kan vi inte ändra på. Men visst, hur mycket man än gillar lek (!), så är det (verkligen) tveksamt om man har rätt att döda på lek.