Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, juni 13, 2013

Snabbtänkt




Kahnemans bok innebär att de dagliga erfarenheterna kan beskrivas i nya termer.

Min (medvetna) tankeförmåga, System 2,  blir jag sällan imponerad av, men System 1 upphör inte att förvåna.
För några dagar sedan ser jag en man på Skånegatan, kanske femtio meter bort, huvudet lätt nerböjt då han är i färd med att knappa på mobiltelefonen, ansiktet ser jag inte. Inom bråkdelar av en sekund kastar System 1 fram sin tolkning : - Det är journalisten Lasse Anrell som står där borta. Och det var det !
Jag har aldrig sett karln i verkligheten, bara några bilder i Aftonbladet och som sanningssägare i några TV-program. Hur är det möjligt ?

För att klara sig i ett (över)komplext samhälle räcker det inte ha ett fungerande System 1, misstagen är för vanliga och inte sällan ödestigra. Men System 2, som skall komma till vår undsättning, lider av två stora brister : lättja och låg kapacitet.

Vad återstår ? Omställning förstås ! Som minskar komplexiteten och sårbarheten, och ökar motståndskraften (resiliensen). Och gör det möjligt för intuitionen (System1) att komma till heders igen.

Daniel Kahneman - Tänka, snabbt och långsamt.
Björn Forsberg - Omställningens tid.
Birger Schlaug - Att svära i kyrkan.


3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Ett öppet sinne ser inte bara med ögonen...

Anonym sa...

Instämmer, intuitionen är underskattad!
AK

Anonym sa...

Vad återstår ? Omställning förstås ! Som minskar komplexiteten och sårbarheten, och ökar motståndskraften (resiliensen). Och gör det möjligt för intuitionen (System1) att komma till heders igen.

När man inte vill förstå att en liten
utmaning fanns i orden, så är det lätt
att använda orden för att slippa bry sig!

00 o ak: När jag tänker på Er så inser jag
att medlöpare är det bra lugnt att vara.

Elak Jag? Joo tiden går och inga
förnuftiga samhällen skapas !!!
Men backen utför blir bara brantare och
brantare och fler och fler trängs i Den!

På Klotet så gör di så gott de får och kan!

Roland