Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, juni 02, 2013

Möjligheten




Lena Anderssons senaste kolumn i DN är en passande uppföljning till diskussionen (om individen) i Kapitalismens återvändsgränd. Hon redogör för hur välfärdssamhället utvecklats från " frihet från " till  " rätten till ". Lenas farmor var nöjd med att slippa hunger och ensamhet, medan dagens åldring klagar på bristande kontinuitet bland personalen och att maten inte smakar. Andersson menar att vi bytt ut ett slaveri mot ett annat, genom staten. Individrätt (frihet från) är inte förenligt med välfärdsstat (rätten till). Vad hon själv önskar sig framgår inte.
Men. I gapet mellan " frihet från " och " rätten till " finns " möjligheten att ". Möjligheten att låta andra sidor styra än de själviska.
Men. Det kanske förutsätter att man är lyhörd för religionens kärleksbudskap. Det är inte Lena Andersson.


9 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Överlevnadsmänniskan måste på något vis sätta sig själv och sin överlevnad först.

Vi kanske glömmer det när vi förväntar oss självklar osjälviskhet. En bortskämd överlevnadsmänniska, som vi på sätt och vis är, blir patetisk i på många sätt...

Anonym sa...

Är inte särskilt påläst på Lena, men denna artikel samt det lilla jag stött på av henne tidigare visar att vi har en hel del gemensamma tankegångar. :-)

"Och det är svårt att bortse från att finns det en herre så finns även en tjänare någonstans. Vem som är vad är inte alltid vad det ser ut att vara." Dessa ord påminner mig om min argumentation mot medborgarlön på BS blogg vid något tillfälle: att den som kräver medborgarlön därmed kräver personliga slavar. Orden påminner mig också om min vardag där jag inte sällan möter människor som avstår möjligheter till egen försörjning - man föredrar alltså istället andras försörjning. Nej, vem som är vad är inte alltid vad det ser ut att vara...

AK

ERIC SECHER sa...

Olof,
Patetiskt var ordet !

AK,
Om du vill lära känna Lena Andersson så lyssna till hennes sommarprogram från 2005, om Jesus.
Det är omöjligt att inte beundra hennes skärpa, men har svårt att följa med när allt blir kallt förnuft.

Roland Lidén sa...

Och Ni kan vara såå förstående Mot Lena och
med Eva och med Varandra. AK, vad gör Du här?
Och så kommer jag då mitt i gemenskapen.
Men föörlååt alltsåå !


Alla är på sluttade plan även De Bästa!


Till Indianen som gick härifrån

- Krävs det mycket för att
få medverka med Dig ?

- Till att börja med krävs det bara av
dig att Du vill och att du så snart du
kan slutar med att medverka i Dårhusets
aktiviteter och så snart du kan
lämnar detta Dårhus.

Det tog tid att få det på pränt men
men jag hoppas också att det hämmar
de som Bara vill fortsätta att prata.

sön jun 02, 08:42:00 em

ERIC SECHER sa...

Roland,

Alla är välkomna, det här hela poängen ! Bemöt istället. Please !!

Anonym sa...

Har nog bara hört Lena i En bok, en författare tidigare och vad jag minns kände jag igen mig väldigt mycket i hennes sätt att tänka.
Tack för radiotips, Eric.
AK

Anonym sa...

Ur Ulla Anderssons artikel:
"Vi vill sätta jobben främst."
"Jobben måste väl tillåtas komma först."
"Lägg den politiska prestigen åt sidan och
låt oss utforma ett mål för statsfinanserna
som sätter jobben främst."
"dessa (de finansspolitiska ramverken) får inte
vara utformade så de motverkar tillväxt..."
"för låg inhemsk efterfrågan"
"I en växande ekonomi..."

Jag förstår sucken i bloggen! Inte ett ord om sänkt arbetstid,
inte ett ord om rationaliseringarnas påverkan på antalet jobb,
bara samma prat som pågått i femtio år: mer jobb, mer tillväxt,
så löser vi de problem som finns framför oss trots att
de problemen hela tiden ökar med just det receptet!

ERIC SECHER sa...

Anonym (?)

Smickrad, och lite full i skratt, när en kommentar på Birger Schlaugs blogg hamnar även här.

Undrar, som BS, om Jonas håller med ?

http://schlaug.blogspot.se/2013/06/latt-forvirrat-och-aras-den-som-aras-bor.html

Anonym sa...

Anonym (?)
RL vet, fråga honom.