Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, mars 27, 2011

Etiopien 27 mars Lords of Poverty

Inledde den lediga lordagen pa piazzan. Tre studenter vid bordet bredvid slar sig i slang. Ser framfor mig varningstexten i guideboken: en liten tjanst kan kosta mycket (100 USD). Vi har i alla fall trevligt. Daniel kommer fran Lalibela och studerar data, konstuderande Sami i rastaflator ar fran annu nordligare Mekele medan Johannes fran Addis laser geologi. Smarta grabbar med bra betyg, lysande engelska och gott om flickvanner. Sen kommer forstas forlsaget om guidning. - Sorry guys, busy with my biking today. (Fast egentligen tankte jag: OK, I' ll give you100 US, and you show me Addis from inside ...Men jag foljde mina instruktioner).
Letar mig upp i bergen. Vid varje fik en ny student, men inte lika forsikomna som Daniel.
Dawid, som laser engelska och second degree on litterature, blev nyfiken pa boken jag laste. Sen skrev han ner fyra etiopiska favoriter oversatta till engelska.
Aberas, second degree in common administration, har en syster, som den ensamstaende modern tvingades adoptera bort som liten, till Sverige. Syster Jenny ar polis i Stockholm, pratar ingen amarik, har varit i Etiopien en gang for tio ar sedan. Men syskonen har tat e-kontakt, pa engelska. Aberas drommer (forstas?) om att nagon gang komma till Sverige.

I de branta utforsbackarna kommer kvinnor, unga och gamla, med enorma bylten av ris och ved pa ryggen. Aberas berattar att de kan vandra upp till 25 kilometer med lasten. De har startats nagon rorelse for att de unga flickorna skall slippa detta. Medan de vilar utmed vagkanten far jag prova att bara vedlasten. Overdriver inte, det ar med nod och nappe jag overhuvud taget orkar halla mig uppratt.

Pa vag hem och utfor ligger ett sjukhus. S:t Peters hospital for tuberkolos. Det ar vackert belaget, och betydligt hogre standard an Black Lion. Nar jag kommer in pa garden ar det ett hogljutt gratande, en tb-sjuk kvinna har precis avlidit. Jouren dr Terefene visar runt, bl. a den enda avdelningen i landet for multiresistent tuberkulos, dvs dar vanliga antibiotika inte biter.  Har kan patienterna ligga i upp till ett halvar.

Det blir middag pa ett stalle som guideboken rekommenderat, dar man serverar mat som kan passa en europe. En god och val anrattad fisk, foredomlig service och belevade gaster. Forstar att det later installsamt, eller nagot liknande, men trivs battre pa ett sunkigt pastry.

Idag blir det mindre cykel och mer lasning. En gatuforsaljare lurade haromdagen pa mig " Lords of  Poverty - the power, prestige and corruption in the international aid business" av Graham Hancock (1989). Trodde forst inte det var mer an ett fordomsfullt, illasinnat pahopp. Men den gar inte att avfarda sa latt. Far verkligen anledning att aterkomma till den har skrammande lasningen. Om FN, Varldsbanken, Valutafonden. Om hyckleri, arrogans,okunskapoch vanskotsel. I all valmening ? Tveksamt.

Inga kommentarer: