Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, mars 22, 2011

Etiopien 21 mars Addis Ababa next.

Etiopian Airlines kanske later vanskligt, men jag hade lugnande info fran erfarna etiopienfarare. Och de hade ratt.
Nastan tomt plan till Rom, dar vi mellanlandade. Italienarna respekterar inte handbagagereglerna, utan tar alla sina kollin ombord. Sa de etiopiska flygvardinnorna fick visa prov pa afrikanskt talamod.
Addis flygplats ar verkligen oansenlig, kanns som man landat utanfor Ostersund, eller ar flyttad till flygets barndom. Nagra fa plan star uppstallda pa den maktiga hogplatan. Men doften, den afrikanska, ar inte att ta miste pa.
Efter lang vantan kommer cykeln fram pa rullbandet, valbehallen. Vaxlar 200 US dollars mot 3500 Birr och letar forgaves efter Abba Travel som skulle hamta upp mig. Det blir istallet en pytteliten taxi, men cykeln pa taket. Chaufforen forsoker fa mig att aka till kusinens billiga hotel. Den finten gar jag nastan pa, men erinrar mig alla paminnelser hemifran, att inte vara sa naiv. Tack.
Bor nu centralt pa Lido Hotel. Later kanske suspekt, men det ar ett charmigt familjehotel, med innergard, grindvakt och bade varmt och kallt vatten.Resten av gruppen, med Scotty i spetsen, kommer om en vecka.
Forsta dagen, i varldens nast hogst belagna huvudstad, var verkligen till belatenhet. Tog visserligen nagra timmar att fa till ett lokalt simkort, men om man staller in tempot pa afrikansk vaglangd sa gar det bra. Ethiopian Tele Communication testade mig ordentligt . Nar jag till slut hade ordnat tva fina passfoton, iford lanad slips, kom tjanstemannen pa att en kopia av passet vore ocks[ bra.
Addis ar underbart att cykla i, trafiken ar sansad och det ar hela tiden omvaxlande uppfor och nerfor. Later forstas sa dar romantiskt, och naivt, men forsta intrycket blir '' jag trivs har ''.
I vantan pa passfotona cyklar jag ett litet varv, i den lilla huvudstaden. Plotsligt kanns det bekant, det ar nagot med husen, gatan, eller nagot. Helt slumpmassigt har jag hamnat pa gatan vi bodde 2007.Aker in till hotellet, fram till grasmattan dar vara talt stod uppstallda, och tar en fika pa den valbekanta terassen.Haftig kansla.
Sen blir det en tur till Svenska Ambassaden, tankte de kunde fa veta att jag ar har, och sen backen upp till Black Lion Hospital. Eftersom det ar en '' flytdag  '' springer jag nastan direkt pa en av kirurgerna, som halsar mig valkommen, och sager att vi ses i morgon klockan 08.00 i konferensrummet.
Addis har gott rykte aven kvallstid, men ensam kanner man sig anda inte sa kaxig i morkret. Sa det blir tidigt i sang. En fluga, inga myggor.
Har tagit min Lariam.

Inga kommentarer: