Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, maj 14, 2009

Åke Ortmark 80



Åke Ortmark har ägnat sitt liv åt att granska makten. Han var vår första skjutjärnsjournalist.
Likt sin efterföljare Janne Josefsson är han besatt av att gräva fram sanningen och ge de svaga upprättelse. Trodde jag.
Ända tills jag läste DN:s födelsedagsintervju. (Ortmark fyller osannolika 80.) Åke Ortmark är, får vi veta, i första hand inte sanningssökare eller idealist. Han är TÄVLINGSMÄNNISKA.
"Har jag bestigit en pyramid finns det alltid en som är lite högre som också måste bestigas."
Karate började han med när han var några och sjuttio. För tre år sen tog han svart bälte. O.s.v.

En knepig fråga infinner sig förstås. Mår världen bättre om den befolkas av ortmarkrar, och sechrar ?

Troligen inte.

2 kommentarer:

Åsa! sa...

Bäst är det nog om alla människotyper finns i måttlig mängd.

ERIC SECHER sa...

Ja , troligen.
Problemet, som jag ser det , är att vi alla uppmuntras och luras att tro att utan tävlan och konkurrens är man hopplöst förlorad. Ger man inte järnet redan i grundskolan får man tillbringa resten av livet i kassan på ICA. Var det inte det vi hotade med ?
Street-smart. Det ordnar sig. Be happy. Vart tog det vägen.
I know: jag kastar sten i mitt glashus.