Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, april 26, 2009

Dagsform - igen



På det senaste mötet om magsäckscancer pratades det flera gånger om dagsform.
Kommer att tänka på just dagsform när den erfarna filmrescensenten Helana Lindblad på DN tar sig an "The Reader". Ett drama i efterkrigstidens Tyskland. Gripande på alla möjliga plan. Kate Winslet fick en efterlängtad Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Men inte av Helena Lindblad . "Stumheten genomsyrar KWs metod att gestalta sin rollfigurs hemlighet med nästan samma outgrundliga min och stela kroppsspråk hela filmen igenom." Filmen som helhet får ett snarlikt omdöme. "Denna drabbande kärlek och eviga sorg gestaltas med monoton stumhet som går som en röd tråd genom historieberättandet". Det blir futtiga två på den femgradiga skalan. Helt orimligt.
Här kanske det inte passar att tala om dagsform. Utan rätt och slätt uruselt humör. Rescesenten, i Sveriges största dagstidning, hade ett riktigt praktgräl med sin (stela och halvstumma ?) man, innan hon på två hjul kastade sig till förhandsvisningen. Vad vet jag ? Allt kan inte ha stått rätt till.

Själva har vi fått lära oss att ta "time-out". För att alla i teamet skall få en chans att säga typ "jag mår inte så bra idag, bara så ni vet."
Ser fram emot en recension som inleddes med de raderna.

(Har visst spånat om det här en gång tidigare...)

Inga kommentarer: