Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, december 14, 2016

Candyland



Det var en ovanlig upplevelse, när säljaren frågade om jag kunde tänka mig att betala mer ..
På galleri Candyland (Gotlandsgatan) hade ett stort antal konstnärer i helgen lämnat verk till försäljning, intäkterna gick oavkortat till Läkare Utan Gränser. Jag blev blixtförälskad i två små statyer av Lisa Larsson, tretusen kronor, som det stod på prislappen, var jag definitivt beredd att betala för att få dom i min ägo. Men allting ställdes på ända när galleristen frågade hur mycket mer jag var beredd att betala. Fokus flyttades plötsligt från det invanda giriga - individualistiska(GI) till det ovana generösa - gemensamma (GG). Och naturligtvis blev jag ställd. Ur ett GI-prespektiv ville jag minimera utlägget, men ur ett GG-perspektiv ville jag maximera det (!).
(Det blev en svensk kompromiss; åttatusen.)

Inga kommentarer: