Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 24, 2015

Offer




Till var och en efter behov, från var och en efter förmåga.
Är det svårare än så ?
Ja, uppenbarligen.

Om det vore så enkelt, då skulle det vara en självklarhet att vi som råkat födas i Sverige på nittonhundratalet skulle dela med oss till dom som råkat födas under en annan stjärna. Nationalism, såsom vi möter den idag, skulle helt enkelt vara en omöjlighet.
Och det skulle vara en självklarhet att ge upp den standard vi har, om det ökade chansen för kommande generationer att klara sig undan en klimatkatastrof.
Osv.

Nu är det inte så enkelt. Det talas om
att vi ska värna det vi surt förvärvat och byggt upp,
att det faktiskt är vår egen förtjänst att vi har och andra flyr (och svälter),
att nu vill de komma hit och snylta på vår välfärd (som vi faktiskt gjort oss förtjänta av),
att det är på tiden att vi anpassar oss till de som inte alls vill dela med sig (EU).
Osv.

OK. Det är som vanligt, man får helt enkelt välja vilken varg man vill mata, den giriga eller den generösa. Och vackert erkänna att båda bor i var och en av oss.

Att offra sig för andra, är det så himla märkvärdigt ? Det känns ju rätt bra.

25 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Onkel Olof :

Det finns en anledning till att religion kallas för tro.
Om en tro var en äkta genväg, som fungerade, skulle det inte vara en tro längre.
Varken min väg, dina vargar eller Rolands indianer finns där ute, och har aldrig funnits.
Den gyllene åldern vi pratar om ligger alltid i det förflutna och Ragnarök ligger alltid i den snara framtiden eller i samtiden.

Varför?

För vi vill inte vill se vargarna, indianerna och vägen som de verkligen är...

Roland Lidén sa...

OO. Nää inte än,
och när vi tvingas
kan det vara lite sent
DET HAR FUNNITS KULTURER SOM HAR LEVAT PÅ JORDENS VILLKOR

Roland Lidén sa...

Ordet Ragnarök uppstår inte ur intet
utan i frånvaro av något. GOD NATT.

Onkel Olof sa...

Människan har alltid levt på människans villkor. När vi var få och teknikens nivå var låg, var vi både nära och mer i harmoni med naturen.
9 miljarder indianer skulle få väldigt svårt att inte göra ett fotavtryck...

ERIC SECHER sa...


Någonstans på vägen gick det snett ..

ERIC SECHER sa...


OO.
Jo, vargen finns där ute. Den symboliserar att vi har ett val. Har vi inte det ?

Onkel Olof sa...

Alltså egentligen är symboliken med vargarna bra men, precis som med vetenskapen och en massa annat, tar den inte hänsyn till den komplexa värld vi lever i.
Vargarna fungerar när du har möjligheten att välja. När du inte överlever på det du har eller ditt liv står med i ekvationen, då har vargarna ingen betydelse. Då är du vargen, och vargen drivs av sin hunger.

När jag jobbade på en flyktingsluss för en himla massa år sedan, slogs jag av att jag tyckte människorna var väldigt kyliga och beräknande mot varandra. Jag trodde de skulle vara mer avslappnade när de nu kommit till ett tryggt ställe. Sedan slog det mig att många av dem säkert hade tvingats stå på andras huvuden för att inte drunkna själv. Visst de hade ett val, men i det valet fanns inga vargar, indianer eller gyllene vägar till inre frid och balans med naturen.

Så vad jag egentligen menar är att oavsett vilken inre övertygelse vi väljer att följa är till slut ändå den stora lärdomen: att det vi ska vara tacksamma för är att vi har möjligheten att kunna sitta och romantisera om den ädla vilden, det goda valet och den gyllene vägen.

När vi ser detta och förstår oss själva. Ja, då kanske det dyker upp en och annan varg och indian på den goda vägen...

ERIC SECHER sa...


Blandar du inte ihop nu ? Den som lever i skräck och fattigdom har inget val, men vi som lever i trygghet och överflöd har det. Det handlar definitivt inte om att romantisera, utan krasst ifrågasätta paradigmet "mycket vill ha mer".
Att praktiskt lösa hur man går tillväga för att ta emot människor som kommer hit behöver inte vara enkelt, men att som nu sker hemfalla åt misstänksamhet och girighet och hävda att våra möjligheter ar uttömda känns helt absurd.

En gammal indianhövding satt och pratade med sin sonson. Han sörjde djupt en tragedi som inträffat i familjen.
"Jag känner att jag har två vargar som kämpar mot varandra i mitt
hjärta. En av dom är våldsam, hatisk och hämndlysten. Den andra
är kärleksfull, förlåtande och medkännande."
Sonsonen frågade:
- Vilken varg kommer att vinna, farfar ?
- Den jag matar.

Liknelsen haltar på sätt och viss. Indianhövdingen hade anledning att känna hämndlystnad. Vi kan inte ens skylla på det. Hämnas för vad då ? För att de flyr för sina liv ?

Onkel Olof sa...

Tycker inte jag blandar ihop det.

Men tänk så här då: många människor hos oss idag känner verkligen en rädsla att de inte ska ha råd att ta hand om alla som kommer. Det handlar inte om fakta eller snålhet utan om en tro som blivit en övertygelse. Blir väldigt tydligt när man lyssnar på vad många säger.

Du och jag styrs av en annan övertygelse. Vår tro och drivkraft säger något annat. Kanske för att vi har det bra, är vana vid att vara nära dessa människor som kommer och är månar om att vårda vår värdegrund. Vi har all trygghet som behövs för att kunna göra ett val.

Just därför menar jag att vägen och vargarna kanske existerar, men inte så som vi vill att det ska göra.

Roland Lidén sa...

Vi borde ha tagit idioterna av daga medan de var få.
Nu terroriserar Israel och USA och Sverige ... Hela världen.
Alla länder utom Putin anpassar sig till att vara lydstater.
Sverige gör nu en dygd av detta och kommer att kriminalisera
mina ansträngningar att mana till uppror på nätet och annorstädes.
Eller att skapa ett samhälle som lever på Jordens villkor.
Sådant stämplas redan nu som samhällsfarlig verksamhet.
Och det är det naturligtvis. Slavägarnas kamp på Jorden som
orkestreras av banksters, gynnar den slavägare som har de fogligaste
och lagom intelligenta och mest hängivna slavarna.
OO känner nog inte igen sig själv i min beskrivning av honom.
Ok, livet levs på en låg nivå och då är bra för hälsan att vara en medlöpare.

ERIC SECHER sa...


Olof,

Tänk så här då, att vi istället befinner oss på trettiotalet, och säger : " Många människor idag känner verkligen en rädsla för att judar skall ha för mycket makt, det handlar inte om fakta utan om en tro som blivit en övertygelse." I efterhand vet vi vad den övertygelsen fick för konsekvenser men de som löpte med den gången bär inget ansvar ?
Finns det inte rätt och fel, utan bara personliga rädslor och övertygelser ? Varför har vi då överhuvud taget lagar och tar oss rätten att straffa vissa beteenden ?


Roland,
På Jordens villkor - ja. Men Putin, är han inte lika maktsugen som de andra ?

Onkel Olof sa...

Men ska du försöka få till en förändring, i dig själv eller hos andra, måste man förstå hur det fungerar. Det handlar inte om rätt och fel, utan om att försöka förstå.

När man diskuterar med många främlingsfientliga är fakta otroligt verkningslöst. När man vill att de ska sätta sig in i hur det skulle vara om de själva var i samma situation finns det väldigt lite förståelse. De har hittat "problemet" och ser bara en lösning. Inga valbara alternativ.

Ska vi då slå dem i huvudet och säga att de har fel, spärra in dem eller kalla dem för idioter? Vad gör vi med alla utbildade akademiker som när dessa åsikter?

Ärligt talat har jag inte svaret på frågan. Här existerar inte min "väg". Ska jag föda "fel" varg för att få "rätt" resultat. Ska jag heja på Putin som stödjer dessa finansiellt?

Jag har valt att aktivera mig för att försöka skapa ett annat och valbart alternativ. Jag har valt att fortsätta envisare än innan att vara det jag tror på och inte sluta ta debatten och inte sluta vara ett föredöme för det vi beslutat tillsammans. Samtidigt måste jag respektera att det finns andra åsikter baserat på andra erfarenheter.

Världen blir lite komplicerad i vissa tidsperioder. Som just nu tex...

ERIC SECHER sa...


Väl talat.
När är det på sin plats med "rövsparkar" ?

Roland Lidén sa...

Katastrofer är våra lösningar.
Jämförd med Djävulen är Putin en Människa med fel och brister.
Strax utanför staden byggde man en vindkraftpark på 12,5 Megawatt. Idag producerar vindkraftverken 300 procent av stadens elbehov, och skickar ut överflödet på Kansas elnät. Orsaken till överkapaciteten, och nyckeln till stadens gröna återuppståndelse, har att göra med målinriktade energieffektiviseringar. Tack vare att man byggde från grunden kunde ett helhetsperspektiv appliceras och bara moderna och klimatsmarta byggnadstekniker användas i uppbyggnaden av Greensburg 2.0.

Staden har nu den högsta koncentrationen av guld- och platina-certifierade eko- och passivhus i USA. Alla gatlampor är av led-typ och alla offentliga byggnader är ekocertifierade, vilket sparar mer än 200 000 dollar per år i elkostnader och vilket framför allt minskat stadens elberoende enormt.

Läs vidare på nästa sida: Samsø, Island, El Hierro, Kanarieöarna, Köpenhamn, Samoa, Fukushima, Tianjin Eco-city, Kina. PÅ ETC.

Roland Lidén sa...

Olika världsbilder:
Min pappa sa åt mig: Man biter inte den hand som föder en.
Pojke läs inte så att du val tokut. Men han dyrkade inte sina slavägare.

En mormor går förbi mitt fönster varje dag och hälsar på familjen där
hennes barnbarn bor, hon bidrar till sammanhang och och en bild av världen
som en bra plats att bo på.
Inte kan jag då tala om, att alltihopa håller på att gå åt HELVETE !

ERIC SECHER sa...


Roland,

ETC ?
Tycker det är på tiden att vi biter av den hand som föder oss. Den stinker.

Roland Lidén sa...

Lätt är det inte och lätt kommer det inte att bli.
Lärare kanske kan komma att bidraga, men inte OO.
Att göra en anpassling till en som anpassar sina elever till
att skapa samhällen som gynnar humanism och ett leverne som passar
på Jorden har han varken befogenheter eller kompetens eller vilja till.

ERIC SECHER sa...


Roland, jag begriper inte varför du fortsätter med den där typen av påhopp.

Roland Lidén sa...

Och jag som trodde att det var en beskrivning av OO
utifrån min bild av världen som jag gjorde. Blev det begripligare nu.
En längre historia kan jag berätta om människans framfart på Jorden.
Om Du och OO är intresserade, sluta skriva här, kan jag om det, går Er för nära.



Roland Lidén sa...

Man ska/kan inte förstå allt!

ERIC SECHER sa...


Fortsätt gärna skriv.
Jag fortsätter tro att personangrepp bara sabbar.

ERIC SECHER sa...


Olof,

Som så många gånger förr känner jag efter ett tag att jag gett efter för lätt.

Du säger;
Men ska du försöka få till en förändring, i dig själv eller hos andra, måste man förstå hur det fungerar. Det handlar inte om rätt och fel, utan om att försöka förstå.

Visst skall man försöka förstå vad som ligger bakom att vi tycker och beter oss på ett visst sätt.
Men min känsla/idé är att att vi alla, oberoende av var vi befinner oss eller vilken slutsats vi för tillfället gillar bäst, ständigt står i valet mellan att lita eller inte lita på , att tro gott eller ont om sina medmänniskor, att i första hand se till andra eller till sig själv. När förutsättningarna förändras, när det helt plötsligt står tusentals människor vid våra gränser, blir våra olikheter mer uppenbara, men valmöjligheten för oss på den här sidan gränsen kvarstår.
Inlägget var i första hand en uppmaning till mig själv att inte dras med i misstänkliggörande och missunnsamhet. Mina möjligheter att påverka andra hänger nog på hur jag handlar.




Roland Lidén sa...

Jag går i otakt med tiden
och tiden går i otakt med Jorden.
Jag borde naturligtvis bli cykelreparatör
och trädgårdsodlare och komiker.
Och Också låta bli att bråka på kaffebordets okrönte mästare.
Jag lär mig hela tiden. Men det det är både till och från.

ERIC SECHER sa...


Du ska vara debatt-Roland minus påhopp, tycker jag

Roland Lidén sa...

Fyndigt svar, tycker jag