Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, juli 22, 2015

Adjö, och välkommen åter !







Blev tipsad av en yngre kusin om Johan Rockströms sommar program. Har hört honom tidigare, den här gången lyckas han verkligen övertyga och inge hopp. Vi måste ta farväl av antropocen, ett klimat orsakat av människan, och hälsa holocen välkommen åter.
Hade dagen innan laddat ner  påve Franciskus  Laudato Si ´. Inte helt oväntat var ateisten Rockström fylld av respekt och beundran.
Vi behöver kunskap, absolut, men det kommer att vara känslan (nu vågar även jag ..) som kommer att vara avgörande.

Nu åker vi, efter armbrott, polisförhör och ett vackert farväl av mamma, på några dagars välbehövlig semester. Med mig tar jag påvens vädjan (184 sidor) och Peter Krapotkins Inbördes hjälp *. Det borde räcka.


Sommar i P1
Laudatio Si ´


* I väntan på att söderbokhandlaren skall bli klar med sin nyöversättning har jag inhandlat ett exemplar av den andra svenska upplagan från ett antikvariat i Lund, tryckt på Bonniers förlag 1914. Det känns mäktigt.

Inga kommentarer: