Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, mars 13, 2015

Looser


Sax -påse - sten, leken vi leker ..

Påsen fångar in stenen.
Saxen klipper sönder påsen.
Stenen bryr sig inte om saxen.

Eller ;

Stenen är ett enkelt byte för påsen.
Påsen klipps i bitar av saxen.
Saxen är värnlös mot stenen.

när någon sticker fram en påse, då kommer jag med en sten,
när någon sticker fram en sax, då sticker jag fram en påse
när någon sticker fram en sten, då sticker jag fram en sax

Jag unnar andra att förgöra mig ?

7 kommentarer:

RL sa...

Regnskogen fungerar utan
människor som tävlar med att
spruta gifter på sina stulna revir.
Lek och idrott är bra
vi är gjorda för att röras.

Kalla, den himlajorden eller vad du vill.
Men när åkningen rycks ur helheten
så blir livet bröd och skådespel.

Men att förneka detta liv innebär
att förneka det liv som är möjligt just nu.

Min bil är utan motor.
Idealismen har snott den!

Roland

ERIC SECHER sa...


Idealism. Som färdmedel och bränsle ?

RL sa...

Varför fråga mig som ingenting begriper ?
Idealism och okunnighet och moralism, dessa tre ...
Något annat, vore att själv medverka till att skapa
en förståelse för idealismen, okunnigheten och moralismen.
Och Kapitalismen!
Slavägarmentaliteten eller rätten att sko sig på sina medmänniskor
eller på Jorden eller på framtiden har fått sin religiösa form i form
av ekonomin och innehavet av kärnvapen som den yttersta rätten till makt
och att bedriva rovdrift på Jorden. Rätten OCH SEDAN!


Men för att skapa något som fungerar så krävs det att
vi samarbetar, men dit är det längre än långt!
Jag tror att vi måste organisera oss.

Vad tror du, eller ni?

Roland



ERIC SECHER sa...


Vissa dagar är allt möjligt, andra ingenting.
Vissa dagar står man emot och bjuder motstånd, andra är man ett lätt byte. En looser.

Det börjar nog med trygghet inombords,att få hela hjärnan att jobba, samtidigt.
Ser fram emot meditationen ..

Roland Lidén sa...

Du menar väl
att koppla ihop alla synapser
och att sovra och att lugna sig
så att inte larmet, larmar hela tiden
för oss så är det så, att vi har laddat
ned/upp med så mycket information, så att processorn
behöver processa i flera år för att skapa sina uppenbarelser.

Sedan tar det ytterligare många år innan jag
vågar uttrycka, vad jag själv har förstått.

Ett Marxistisk Kloster är naturligtvis lösningen
Där den andliga övervåningen initierar och skapar
den materiella basen som grund för etiken och moralen
och som dumpar moralismen på historiens avskrädeshög.
Alltså: Den andliga och materiella samvaron, icke att förglömma.
Höll på att glömma, det som var underförstått:
Lagom stora samhällen som lever på Jordens villkor
och att vi stödjer, dem som vi själva stödjer oss på.
Borde ha väntat på din mognadsexamen, men så tänkte jag att
du är lättare att påverka, innan du är färdigformaterad.

Därefter ......

ERIC SECHER sa...


Roland,

Ja, det menar jag.

I sann egoistisk anda handlar det (nog) mer om att rädda mig själv än om att rädda världen ..

Din prosa är lyrik !
Avundsjuk.

Roland Lidén sa...


Eric,

J Tror dig.
I Eljest kommer du att korsfästas!
D Tackar !
A Uppskattas.