Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, mars 04, 2015

Ansvar




Det blir lite för mycket kaffe om dagarna, så på Barista biograf Victoria bestämde jag mig för att välja något annat. Valet föll på turkisk youghart med nötter och honung. Gott !
Väl uppäten läste jag på muggen, även det finstilta:

TESTA VÅRA LÄCKRA SMOOTHIES.
100 % ekologiska, inget tillsatt socker, inga tillsatser, gjord på plats hos oss.

VAR SNÄLL OCH ÄT INTE MUGGEN.
Även om den är gjord av 100 % majs.

Nu över 400 ppm koldioxid i luften för första gången på 3 miljoner år ! Många små beslut kan rädda världen.
Muggen är gjord av komposterbar majs. Även om den eldas som sopor är den en del av kretsloppet.

Sen övergick jag till tidningen. Där hade man listat de länder som hotas mest av klimatförändringar. Mocambique låg överst. Antalet rapporterade naturkatastrofer har ökat från  ca 50 1975 till 525 2002, 95 % av dödsoffren 2011 kom från utvecklingsländer. Bilden av den indiska kvinnan som stilla åser sitt hem begravas i vattenmassorna var svår att släppa.

Just nu kommer vi undan katastrofer. Men inte ansvaret.

3 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Hej Eric
Sven Fagerberg skrev i sin, RESAN TILL JORDEN 1972
att katastrofer, är våra enda lösningar.

Jag hoppas på, att han får rätt #

ERIC SECHER sa...


Roland,
Kanske dags att läsa den där Fagerberg :)
Det var väl honom jag gick bet på när du hade gissnings-tävlan ?

Roland Lidén sa...

Eric,
Sven Fagerberg var höger,
Rolf Edberg var vänster.
Läs gärna, också honom.

Båda hade var sin bild av Hela Jorden, i var sin bok!
Båda hade mycket stor respekt för varandra! Antika, men vadå!

Tävlingen, den har jag glömt bort :)