Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, mars 22, 2014

Långsamhetens lov




Insändare till ETC

Jag har planer på att hälsa på min kollega som arbetar i Paris under våren. 
Paris ligger inte nästgårds, men heller inte bortom haven. Så hur tar jag mig dit ?
På flygets hemsidor hittar jag ett direktflyg med Air France måndag morgon för 1321 kronor, inklusive skatt, exklusive kostnad för bagage. Med SAS kostar det 2066 kronor, vill man slippa klämma in sig i sardinburken blir det 5328 kronor. Restid 2 h 45 min. Hemresa fredag liknande tider. Tillkommer tid och kostnad till och från flygplatserna.
SJ utrikes låter meddela :  
Avgång Stockholms C 12.21, ankomst Köpenhamn HB  17.32, avgång (nattåg) Köpenhamn 18.46, ankomst Köln 06.14, avgång Köln 06.44, ankomst Paris Gare du Nord 10.00. Restid 21 h 39. Hemresa fredag, framme lördag.
Kostnad med Interrail (inklusive sitt och liggplatser) c.a 4500 kronor.
Henrik Stawe menar (DAGENS ETC 17 mars) att tågalternativet kräver miljöfundamentalism, fanatism, ekonomiskt oberoende och extrem flygskräck. Kan inte riktigt hålla med.
På tåget sitter jag bekvämt och kan när som helst gå omkring, jag slipper allt köande i pass - och säkerhetskontroller, utanför glider landskapet förbi, troligen kommer jag att språka med andra långsamma resenärer, på charmiga Kopenhavn Hovedbanegård klämmer jag en Tuborg för att sova gott  och kliver förmiddagen därpå av i centrala Paris, full av nya intryck. Och som bonus har jag släppt ut knappt mätbara mängder av koldioxid.

Att i alla lägen jaga kortaste tid och lägsta pris är utmärkande för Homo Economicus. Den visa människan, Homo Sapiens, har högre ambitioner än så. 
Borde ha, kanske man skall tillägga.

Långsamhetens lov



1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Från att resan blivit en förflyttning till att resan åter blir en resa...