Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, mars 12, 2014

Gul och Grön



BILD: Svenskregistrerad bil på Götgatan i Stocholm,
Letar bland All världens flaggor, men denna gröna med gult kors finns inte med (?)

Noterar att det faktiskt bara är två länder som har flaggor enbart i färgerna grönt och gult, Maurataninen och Kokosöarna (om man bortser från den bruna trädstammen ..)

Blått - frihet ?
Rött - kärlek, revolution ?
Vitt - oskuld ?
Gult - trygghet ??
Grönt - ett med naturen ?? förnöjsamhet ???



Grattis Mauretanien, och Kokosöarna ! Och ett ytterligare, okänt, land ..



8 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Det kanske inte har här att göra
men jag tyckte att jag hade fått
till det.
Nog nås även OO o hans Gröna.

Klippa du som brast för mig,
men då får man försöka igen.

Du är nära nu. Ett sammanbrott, eller ett uppbrott
eller ett genombrott. Att bli människa kan vara samma sak.

Tänker på Kina.

Gammalt citat:
"En annan aspekt är att stigande halt av koldioxid ökar luftens medeltemperatur vid jordytan. Solen värmer jorden genom kortvågig strålning. Jorden lämnar i sin tur ifrån sig värme ut till universum genom långvågig strålning, som till en del reflekteras tillbaka till Jorden av atmosfärens koldioxid. Därför bör Jordens temperatur stiga när koldioxid anhopas i atmosfären. Någon stegring har man emellertid inte kunnat mäta. Det kan bero på att ökade luftföroreningar i form av fasta partiklar motverkar den solinstrålning som når fram till Jorden. Den ena faktorn motverkar den andra."

Att den ena föroreningen motverkar den andra gör att somliga inte oroar sig för Klimatförändringar.
Just detta oroar mig, ska jag då vara rädd för att
Kina på ett kommunistiskt sätt, kraftfullt tar itu med sina luftföroreningar i form av fasta partiklar?

Nu får ni tävla!
Från vilken bok kommer citatet, vem skrev boken och
HUR URÅLDRIGT ÄR DET ???

ERIC SECHER sa...


Roland,

Sammanbrott, uppbrott eller genombrott - ja, det är frågan !

Du brukar oftast återkomma till Rolf Edberg. Men den sakliga tonen gör att jag istället gissar på Bengt Hubendick, Människoekologi, 1985.

Roland Lidén sa...

Eric
Va, har Du uppmärksammat att jag ofta återkommer till Rolf Edberg.
Jag nämnde Rolf Edbergs namn för sex timmar sedan, till Pier.
Bengt Hubendick har jag läst en del av och uppskattar honom mycket.
Men svaret är en annan man, en annan bok och mycket tidigare.
Du/Ni får försöka igen.

ERIC SECHER sa...


Hade nog på känn att det vara tidigare ..

ERIC SECHER sa...


Letade efter ditt citat, och hamnade på villovägar :

http://www.elbranschen.nu/content/view/43/53/lang,english/
(Det tar 18 minuter att läsa. igenom)

Se mig sen i ögonen och säg att sanningen är given.

Det hindrar inte att man håller sig till Försiktighetsprincipen ..

Ny gissning:
Svante Ahrenius, 1896

RL sa...

Eric
Om sanningen, vacklar Du, emedan du läser svamliga tidskrifter!

Boken heter: Resan till Jorden.
Den skrevs av Sven Fagerberg.
Året var 1972.
Sedan dess har temperaturen
på Jorden stigit.
Jag ser dig i ögonen och säger:
Vi lever i en Antropocen tid!

Roland

ERIC SECHER sa...


Det borde jag ha räknat ut !

Min ståndpunkt har blivit :
Det är jag inte alls säker på, och kommer heller aldrig att bli. Men möjligheten räcker för att jag skall agera som om så vore fallet. För att kunna se mina barn och barnbarn i ögonen.
När det gällde kärnkraften var det så enkelt att anamma försiktighetsprincipen, det är inte alls lika självklart när det gäller vår inverkan på klimatet , och de eventuella konsekvenserna.
Sen tror jag att den här omställningen inte bara, kanske inte ens i första hand, är nödvändig, utan framförallt innebär bättre och mer meningsfulla liv.

Roland Lidén sa...

Jag hoppas att Vi gör/kan göra så.

"... Sen tror jag att den här omställningen inte bara, kanske inte ens i första hand, är nödvändig, utan framförallt innebär bättre och mer meningsfulla liv."