Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, april 10, 2013

Stor blir liten



Idag kom det fem medicine kandidater på besök från grannsjukhuset, min uppgift var att berätta om överviktskirurgi. En verksamhet som närmast exploderat på senare år,  p.g.a den s.k fetmaepidemin.
Som överviktskirurg är jag fortfarande osäker på om denna utveckling är ett framsteg eller en quick - fix.
Just idag blev presentationen mer än vanligt kluven, då jag i morse trillade över den här bloggen. Om 32 åriga tre - barnsmamman Linda, som tack vare ändrad kost och motion gått ner från 130 kilo till 60 kilo, utan operation.
Kan hon så kan alla ?
Troligen inte.

6 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Med rätt insikt kan alla...

ERIC SECHER sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ERIC SECHER sa...

Kan jag säga det till patienterna på mottagningen ?

Med "fel" insikt - operation ?

Onkel Olof sa...

Ja det kan du.
Tyvärr så.
Men egentligen. Om man la tiden till att verkligen få poletten att ramla ner, kanske folk skulle bli både smala och välmående i själen.

Har svårt för vårdens alla "genvägar" som det stora användandet av antidepressiva medel t ex.

Är de ett tecken på att vi inte har tid och omtanke? Eller har vi blivit korkade på riktigt när vi har en övertro på dokumentation?

ERIC SECHER sa...

Bruket av antidepressiva är väldigt talande.

Ja, det saknas tid och omtanke.
Men, kan det bli på annat sätt, om vi hela tiden är livrädda för att hamna på efterkälken ? Eller som det heter, tappa i konkurrenskraft.

Du har rätt, det behövs en (bättre) fast punkt att ta spjärn emot.

Roland Lidén sa...

Även jag gick på
civilisationsniten
Klippa du som brast för mig !

Jaha, vad gör vi nu ?
Nu Då, kan Vi väl inte säga ?