Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, april 05, 2013

Skräckindex



Hörde ett nytt ord på ekonominyheterna alldeles nyss. Skräckindex, eller votalitetsindex (VIX) på ekonomispråk, som uttrycker hur mycket börserna svänger. Trots alla "kriser" så är skräckindex lägre än på länge får vi veta, bara 13 %, mot 80 % under febertoppen 2008. Procent av vad då ?

Skräckindex är inte mått på sakernas tillstånd, utan hur jag förhåller mig. Till skillnad från sakernas tillstånd kan det ändras snabbt, mycket snabbt, och man vet sällan varför.
För tillfället har klimatförändringarna ett lågt skräckindex, vilket jag tycker är obegripligt.

Mitt personliga skräckindex idag, den omvända tilliten om man så vill, ligger på 36 %.

Åh, vilken fasa !




4 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Jag förstår som vanligt inte hur den ekonomiska världen tänker. Känns som en sorts klokskap...

ERIC SECHER sa...

!
Min "relativa" lön på kliniken sjunker stadigt. Tanken har slagit mig att jag ska känna mig smickrad. Vill ju inte ha smicker/beröm/löneförhöjning från den jag inte sympatiserar med. Klokskap ?
Den ekonomiska världen. Jo, den finns. men i slutändan är vi alla människor, av kött, känslor och blod.

Onkel Olof sa...

Den ekonomiska världen, är i mycket fiktiv. Skapade behov och skapad vetenskap om de skapade behovens betydelse...

ERIC SECHER sa...

Jo