Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, april 18, 2013

Klotet



Lyssnar på Klotet, som vill att vi skall bli medvetna om planetens begränsingar och möjligheter.
Den här gången handlar det om smarta(re) bränslen till utombordare, bl. a gasol (!) Och med jämna mellanrum kommer frågor som :
- När kan det här bli kommersiellt gångbart ?
- Vad krävs det för att det skall slå på bred front ?
- När får vi se det här på marknaden ?
Jeppe Larsen driver ett litet rederi av elbåtar på Stockholms vatten. Inte för att tjäna pengar, eller för att bli rik. Utan för att "rädda världen", för att göra skillnad, jag råkar veta att det är ungefär så. Men när frågorna kommer, då svarar han artigt och politiskt korrekt att det troligen krävs någon "supemiljöbonus" eller liknande för att locka båtägarna. Jag kan bara gissa att han egentligen velat svara :
- Det finns bara ett jordklot ! Hur kan vi vara så korkade att vi hela tiden kräver att just jag ska tjäna på förändringarna, annars får det vara. Det måste väl finnas någon jävla moral, som säger att man skall bry sig, om andra, om de som kommer efter oss.

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

En av de små möjliga bitarna?