Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, augusti 14, 2012

Varning för invandring (21)




Jag har alltid varit långsam i vändningarna, möjligen är det här nytt rekord.
Det är snart ett år sedan jag avsåg att återkomma angående uppfattningen att muslimerna vill lägga under sig västerlandet, en av de bärande idéerna hos bl.a Sverigedemokraterna. Har aldrig tvivlat på att det är en felaktig föreställning, men har ändå inte klarat debatten.

Mattias Gardell, som är professor i jämförande religionsvetenskap i Uppsala, gav förra året ut boken Islamofobi, nu med ett nyskrivet kapitel om terrordåden i Norge.
Det är vetenskapsmannens iskalla avrättning av en vanföreställning. En form av vanföreställning som i olika skepnader  tycks förfölja den moderna människan.
Det är övertygande, och befriande.

Kap 1  Det homogena landet
Kap 2  Islamofobins idéhistoria
Kap 3  Nutida islamafobi
Kap 4  Våld, krig och terror
Kap 5  Demokrati och Sharia
Kap 6  Yttrandefrihet
Kap 7  Slöjor, slöjor, slöjor
Kap 8  Den nya antisemitismen, islamofascism och Eurabia
Kap 9  Vi gillar inte muslimer
Avslutning
Epilog


Det mullrar runt om i Europa. Ljudet är bekant. Det goda rustar till försvar mot dem som personifierar hotet mot den goda ordningen. Det är inte första gången. Häxor, kättare, kalvinister, katoliker, tattare, romer, judar har i olika tider representerat ondskan mitt ibland oss. Under den långa baksmällan efter fascismen och nationalsocialismens era växte övertygelsen fram att vi aldrig mer skulle dricka oss berusade ur den källan. Nu är vi där igen.
Det är väsentligt att hålla i minnet att det endast är retrospektivt som häxprocesserna framstår som vansinne. Under den de pågick betraktades häxor som ett verkligt hot och sanningen om deras ondskefulla vara upprätthölls av dåtidens kunskapsregimer och dess (häx)terrorismexperter.

I praktiken bryter "muslimer" som föreställd gemenskap ständigt samman på basis av etnecitet, språk, skilda traditioner, klasstillhörigheter, politiska hemvister, grad av möjlig religositet, personliga motsättningar, individuella olikheter, skilda intressen och (för den som bryr sig ) olika uppfattningar om vad islam är och hur en god muslim skall vara. 

Föreställningen att antisemitism bland muslimer och araber grundas i Koranen bortser från hur och vilken grad muslimer läser och skapar mening ur Koranen till förmån för tesen om muslimers texttrogna natur, vilket medför att icke-muslimer kan få reda på "hur muslimer är" genom att citera lösryckta verser ur Koranen som tycks illustrera det som för tillfället skulle bevisas (muslimer är våldsamma, kvinnoförtryckande, antisemiter eller vad det nu kan vara). Tekniken är välbekant från den antisemitiska idétraditionen, där citat från Tanach och Talmud användes för att bevisa hur onda och perverterade "judar är". Antisemitiska publikationer är ofta fullspäckade med lösryckta och/eller förvanskade citat som sägs "bevisa" att judar betraktar sig som världens Herrefolk med rätt att döda alla andra. (ett tiotal exempel ges).


Religionsvetaren Gardell berör inte bakomliggande psykologiska mekanismer. Men det måste väl handla om vårt djupt liggande behov av mobbning och utfrysning ?

Inga kommentarer: