Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, december 30, 2011

Ta tillbaka initiativet ?



Att bedriva välfärd med vinst som främsta intresse blev frågan som glädjande nog flöt upp till ytan, innan 2011 hann rinna ut. Det var på tiden.
Missförhållanden skall påpekas, och grävas fram. Bra om de åtgärdas.
Att utifrån sina värderingar bryta ny mark, att sätta agendan, är något annat. Det som den nyliberala rörelsen, och alliansen, varit så framgångsrik med under lång tid. Dags att ta tillbaka initiativet ?
Det kanske är som Fredrik Lindström var inne på i sitt fantastiska vinterprogram. Vi har tröttnat, tillväxtsamhället och kommersialismen "levererar" inte längre vad människor längtar efter.

9 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Men vem tänker på att man kan bli sjuk och gammal, när man köper en ny plasma TV?

Är inte problemet att vi blivit så mediabombade att vi har svårt att se vad vi egentligen längtar efter?

ERIC SECHER sa...

Skola - vård - och omsorg brukar människor svara i opinionsundersökningarna.

Nej, det tror jag inte. 200.000 år gamla gener och 400 generationer som bönder blir man inte av med så lätt..

Realist sa...

Eric: Om det inte går att bli av med det så lätt, hur kommer det sig då att det ser ut som det gör?

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Realist,
Tron på rationalism-individualism-valfrihet-tillväxt har varit en effektiv behandling av fattigdom, totalt sett. Fortsatt behandling är meningslös, biverkningarna dominerar. Biverkningar som inkräktar på andra basbehov, som gemenskap, sammanhang och mening.

Onkel Olof sa...

Men tron på att vi blir lyckligare av nya prylar verkar vara ärlig.

Jag håller med om att det inte finns någon anledning att bli rikare. Någon vis person, som jag inte minns vem, har sagt: "Hur rik man än blir kan man inte mer än att äta sig mätt"

Monica sa...

Det är så lätt att låta sig frestas i vårt samhälle, nya prylar glänser och lockar. Och är lite "bättre". Och framför allt nyare. "Novofilism" som Arne Naess sa, man skaffar nytt bara för att det är nytt, inte för att det gamla inte fungerar längre. Det är väl ytterst det som bär själva konsumtionssamhället. Har idag inlett ett nytt "köpstopp", inte som förra gången och jag skall beskriva det i min blogg senare idag.

ERIC SECHER sa...

Olof, Monica
Ser fram emot fortsatta diskussioner på det här temat. Och kanske framför allt, exempel på "från ord till handling". Lycka till !
Novofilism - bra ord.

Realist sa...

Jag gillar antikt.

Det här hittade jag på Monicas blogg:

"Ju mer du vill äga allt, desto mer äger allting dig. Men rik är inte den som har mycket – utan den som saknar lite."

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Realist,
Ja, det är träffande citat. Så sant.