Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, december 22, 2011

Avskyvärt i Egypten



Det kommer dagliga rapporter om hemskheter världen över. Det är en självklarhet att jag inte behöver ta på mig skulden för allt som sker. Men att förbli oberörd, är det försvarbart ? Vilken händer hela tiden, när det fasansfulla blandas med reklam och underhållning.
Det är något med vår uppfattningsförmåga. Det räcker inte med siffror och statistik för att väcka medkänsla.
Av Åsa fick jag den här länken, från den 17 december i Egypten. Den är fruktansvärd. Den är omöjlig att bli av med. Och den väcker frågor. Den obehagligaste är nog : - Är vi alla förmögna att begå liknande handlingar, om rädsla och grupptryck får fritt spelrum ?

8 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Ja det är vi.

Även om vi inte tror det. Insiktsfulla eller inte…

Realist sa...

Nej! Inte för den insiktsfulle.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Realist,

Milgram lydnadsexperiment:
http://ericsecher.blogspot.com/2010/10/lydnadsexperiment.html

Onkel Olof sa...

Fasen, realist!
Det där uttalandet brukar komma före det stora fallet. Om du inte inser ditt eget "mörker", hur ska du då kunna motstå det?

Hoppa ner från din höga pall och se världen, och dig själv, som det är. Historien är full av människor som trott sig stå över den mänskliga moralen, som gjort riktigt korkade saker.

Du kanske behöver svinga den där bägaren trots allt, för balansens skull…

Roland sa...

Sitt eget mörker.

I min sjävrättfärdighets namn, så har jag skadat många människor.

När jag sedan i mitt indre, i tur och ordning, låter alla komma till tals, så är min moraliska övertag,
puts väck!

GOD JUL

Realist sa...

Jag anser mig inte sitta på någon hög pall. Mörkret kommer när instikten uteblir.

Historien är full av människor som följer den mänskliga moralen, som gjort & GÖR fortfarande korkade saker.


/ Realist

Realist sa...

Eric: De som träffat mig vet att mig går inte att styra eller köra med.

/ Realist

Anonym sa...

Reporting of factual information in a free and fair manner is the very essence of this profession.
The advert designs can range from being simple text affairs that are very basic,
which also tend to be less expensive, to the more expensive,
fully graphic designed adverts with photo quality images that can take
up a whole page of the newspaper. Information regarding different websites that
contain large chunk of databases of unclaimed properties and
money are also provided in different newspapers. Newspapers act as the ideal method of public relations due to its strength as the best
way of communication. This is why various newspapers
are now helping to find unclaimed property owners by listing their names.



Feel free to surf to my homepage :: click here