Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, december 12, 2011

Sann mot sig själv



Robyn o Body Talk ljuder ur högtalarna. Den framkallar ett starkt minne, av minus 20 grader och soppkök på Medis, förra vintern. Sedan dess har det blivit trogen läsning av ETC och Fria tidningen, sporadiska bidrag till Läkare utan gränser, en övernattning på Brunkebergstorg. Men inte så mycket mer.

Tittar förvånat på DN:s förstasida. Till hälften uppfylld av nyheten att riktnumren skall slopas. Sedan små lockbeten, som Årets bästa böcker, recension av Paul Mc Cartney från Globen, VM-guld i innebandy, reportage om ett glädjande trendbrott i behandlingen av romer i Ungern och första intervjun med de fängslade svenskarna i Etiopien. Och, längst ner, allra längst ner : Ny klimatuppgörelse om klimatavtal.

Skulle bra gärna höra hur de resonerar på redaktionen.  Troligen som Fredrik, i Fredrik-land. Som nämnde klimatet 20 ggr i regeringsdeklarationen 2009, mot 4 i den senaste.
Klimatfrågan handlar om, för att citera Andreas Malms boktitel: Det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu kommer det att vara för sent. Och ändå så tycker vi inte att det förtjänar en mer framskjuten plats i nyhetsrapporteringen. Det kan väl, rent förnuftsmässigt, bara betyda en sak. Att vi inte tror på klimatrapporterna. Om vi tog dom på allvar, då skulle det rimligen överskugga allt annat. På samma sätt som man släpper allt man har för händer, om ens barn är i fara.

Jag är så trött på mig själv, som bara sitter här och väntar. Orolig för skitsaker. Och med en Occupy-mask på väggen.
Enstaka dagar lyckas jag , likt DN, gömma mig bakom orden "Att äga sin egen lilla värld är stort nog ".
Sann mot mig själv ? Knappast.
Kanske borde byta toalettrulle ?


8 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Romarna valde alltid en diktator när landet var hotat. Det blev mer gjort på det viset.

Dags för en miljödiktator kanske?

ERIC SECHER sa...

Först : Nej !
Sedan: Kanske …

Schlaug var på samma linje häromdagen.

På samma tema:
http://ericsecher.blogspot.com/2009/11/kinesisk-framfart-iii.html

Onkel Olof sa...

Har insikten fått stryka på foten för tvånget?
Tror problemet fortfarande är att man intye ser sig i det stora sammanhanget…

ERIC SECHER sa...

Olof,

Kanske.

Har ännu inte riktigt kunna ta till mig ditt huvudbudskap, om det stora sammanhanget.
Och heller inte lärt mig vikten av att hålla reda på begreppen ®.
Eller förstått hur samma (inspirations)källa kan ge så skilda drycker.

Men tids nog ..

Onkel Olof sa...

Men saken inte den. Vi klargör att det faktiskt är ett problem. Då är valet ganska enkelt. Vi löser det och det kommer att kräva uppoffringar.

Eller så gör vi som, t ex Monica, och fattar att vi är systemet och slår oss fria ifrån det.

Vilket som. Inte fasen är det enkelt. Vi är ju trots allt bara människor…

ERIC SECHER sa...

Om vi fattar att vi är systemet, och frigör oss - då behövs inte diktaturen. Den köper jag osedd.

Lidén sa...

När vi fattar att Vi är systemet, så händer någonting.
Olika i olika hjärnor.

Det är inte säkert att den ansvarsfulla delen av våra förstånd avgår med segern.

Men som enskilld människa, så kan jag ju lägga min röst i den vågskål
som ökar chanserna, för att göra framtiden möjlig!

Roland

Roland Lidén sa...

Eric
Om vi fattar, och frigör oss!

Både Du och Onkeln och Jag är alla Lösningen på spåret.

Men att att skapa kulturer under Klotförståndets Vingar, har Jorden ännu inte orkat med.