Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, juli 02, 2011

Andras gränser, våra lagar

Trotsar den 35 - gradiga värmen i lägenheten för att krympa högen av olästa tidningar. Det mesta skummas, somligt fastnar. Den här ledaren av Nette Enström i Fria Tidningen etsar sig fast.
Samtalet med Robsten om främlingsskap  får en annan dimension. Den om respekt, om " naturlig ömsesidighet " (Kropotkin). Som om den verkligen fanns, skulle göra både lagar och diskussioner om makt helt  överflödiga. På ungefär samma sätt som ett " Klotförstånd " (Roland Lidén) skulle eliminera behovet av regler och miljölagstiftning.
Det är nog det jag far efter, med min naiva uppsyn bland de mörkhyade på Medborgarplatsen ?
Dags för ett svalkande dopp.

6 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Du förstår mig mycket precis.
Eliminera behovet av regler och miljölagstiftning.

Något inifrån människorna själva gör framtiden möjlig!

Just nu har jag druckit lite vin,
men jag återkommer om människor, som redan är en kultur på Klotförståndets och på Jordens villkor!

Det handlar om väldigt enkla människor som alltid levat på Klotets villkor.
Jag återkommer på nykter kaluv!

Ha det bra Eric!

RL sa...

Naturlig ömsesidighet.

Handlar det om, att om alla sköter sin, lustgård på Jorden, så går det bättre, än om alla konkurrerar sönder vår gemensamma trädgård!

Jag förstår ingenting.

En läkare som, heller inte förstår, så för honom, så skulle jag kunna vara till en viss hjälp.

Att göra framtiden möjlig är att göra ett Jordiskt medvetande fattbart.

Men så kan man väl ändå inte göra!

Vi som ändå försökte, tackar för oss!

Godnatt Jord, för i dag!

Roland Lidén sa...

En läkare som, heller inte förstår, så för honom, så skulle jag kunna vara till en viss hjälp.

Jag förstår själv vad jag avsåg, med att se Jorden som en helhet och sedan retas med dig.

Men bra blev det inte!!!

ERIC SECHER sa...

Dags för ett svalkande dopp ? :-)

: - ) ( - : sa...

I morgon bitti ska jag gå till sjöss och simma fram och tillbaka över min sjö!

RL sa...

Nu har Du, Eric, ställt till det igen, men det gläder mig att få vara med i samma berättelse som en av min ungdoms idoler, Kropotkin.

Det stiger mig, en del åt huvudet och en del mognar på ett bra sätt,jag kommer att behöva en viss tid, för att kunna skilja det ENA, från det ANDRA.
En del av lösningen är läsa Kropotkin.
En annan del är att inse mina begränsningar och mitt beroende av världen.
I gränssnittet däremellan ...

Nu dröjer det några dagar ...