Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, augusti 04, 2010

Millenium 1000


Inte för att det spelar någon som helst roll, inte för att jämna ordningstaltal egentligen skiljer sig från mindre jämna på något avgörande sätt. Men min fåfänga kan inte hindra mig från att framhålla att detta är inlägg nummer 1000, sedan starten den 7 november 2006, på väg till cykling i Afrika.

Egentligen är det väl dags att ta ner den här ballongen på marken. Är nog lite vid vägs ände i mina funderingar.
Men jag trivs rätt bra där uppe i luften, och är nog lite rädd för alla kraven på landbacken.

Skulle verkligen önska att det går att ta steget från ord till handling, att en stark övertygelse kan omsättas i praktiken.
Övertygelsen att vi krånglar till våra liv, att vi borde vara nöjda, övertygelsen att alla mår bäst av generositet, att alla mår dåligt av girighet, att nytto-och lönsamhetstänkande är något djupt omänskligt.

Dags för lite tyst reflexion.
Den som vet talar ej,
den som talar vet ej.
(Tao te ching)

Gott slut på sommaren !
Åter i september.
I ny ballong.

PS
Är nog mest nöjd med det första, väldigt uppriktiga, inlägget .
DS

(BILD. Fjällgatan i kväll.)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om du skulle ta steget från ord till handling - hur skulle du göra då?

Håller tummarna för att du fortsätter filosofera på bloggen iallafall, oavsett vad du beslutar att göra med din övriga tid!

Hälsningar
Charlotte

Övning pågår sa...

Inte är det väl jag som är Kapten Konkurs?
Du får gärna skriva så om du vill.
Jag förstår vad du vill säga.
Men tänk om vi alla är så att säga omedvetna Kapten Konkursare i samma globala konkursbo.
Och så för vi alla vidare, denna frånvaro av kulturer på Jorden villkor.
Kain slog ihjäl Abel. Erövra eller dö ropade en kinesisk härförare.
Han hade säkert historiska och känslomässiga skäl. Tack vare dessa så lever vi. Rovdrift på ändliga och andra resurser pågår.
Det militära krigen har minskat i antal medan den ekonomiska konkurrensen om krympande resurser stegras. Basen för vår existens krymper. Växtplankton dör, som är basen för näringspyramiden i haven. Bina dör, pollineringen upphör, blommorna dör. Klimatsvänghjulet har kommit i olag.

Mor sa att jag borde akta mig för dåligt sällskap, men genom att jag så att säga är född in i detta, så finns ju,Kapten Konkurs, redan i mitt eget blod. Så därför får du gärna kalla mig Kapten Konkurs.

Pedagogiskt kanske det kan var en styrka att vara en syndare bland andra om vi ska visa en knagglig men framkomlig väg, trots inbyggda katastrofer, mot en möjlig framtid!

Halvfullt, eller vad begär du?

Du kanske vill ha ett paradigmskifte.

En breddad bas för vår existens, där både naturen och framtiden ingår och där vi själva är ansvariga för att samhällen utformas så att människorna inte bara är offer för omständigheterna utan också, att vi i en övergripande mening kan ta ansvar för Jorden fortsatta existens och Vår egen!
Tack för dina uppmuntrade ord.

Halvfullt?

ERIC SECHER sa...

Från ord till handling ?
Man borde kunna dela med sig mer.

Ett paradigmskifte ?
Ja gärna. Typ indianerma. Vi är blott en tråd i väven...

Kapten Konkurs sa...

Du är mycket besvärlig!
En anledning till att jag skriver på att din blogg är att jag hejdlöst kan sammanfatta och kan lita på att Du som läser fyller i nyanserna.

Från ord till handling? Ger mig ingen ro?
Ett paradigmskifte? Ger mig ingen ro?

Vävaren sitter på baksidan av väven och vet ej, i skrivande stund hur målningen ter sig för förnekare eller bejakare på framsidan av verket.
Konsten är kanske först att ta ifrån många människorna deras ogrundade framtidstro. Kapten Konkurs framträder allt tydligare, medan tiden, så det behöver vi bara spilla en del, men viktig tid på.

Ställ om Sverige rörelsen är viktig.
Det lugna tonfall som jag saknar finns på STÄLL OM SVERIGE på internet. Fyrtio sidor läste jag i går, mycket inspirerande.
Att ställa om Umeå är viktigt.
Till detta kommer jag att ägna en tid.
Att ta fram exempel från gamla kulturer komer jag att göra, som kanske förhoppningsvis även kan inspirera även i dag.
I centrum av hyddan finns ett bord, på bordet ligger en Talpinne, Hövdingen greppar Talpinnen och håller öppningstalet, lägger därefter tillbaka Talpinnen. Efter en liten stund så kommer en person fram tar tag i Talpinnen och håller ett anförande. Så här fortgår det.
Ingen talar i munnen på någon annan. Alla tänker efter innan de talar. Kan det vara något.
För övrigt anser jag att Du är besvärlig.

MVH / Roland Lidén

ERIC SECHER sa...

Besvärlig ?

Ser inte vävaren, bara väven. Därmed inte ateist, snarare agnostiker. Tacksam, och ödmjuk.

Lycka till med OMSTÄLLNINGS-arbetet !

Talpinnen; eftertanke, en i taget. Klockrent !

Besvärlig ?

"Kapten Konkurrs" sa...

Lycka till själv, kanske inte i Stockholm! Besvärlig?

Talpinnen var insatt i en egen kultur, som inte finns längre.

När jag säger att Du är besvärlig så är det en sympatiförklaring, själv tyckte jag att den var lite rolig och provocerande.

Eftersom värden är besvärlig, och Du också och inte drar dig för att efterfråga, att visdom och utövande skall vara ett, så dristade jag mig till de formuleringar som Du sätter frågetecken efter.

Nu har jag läst tio sidor till om: STÄLL OM SVERIGE.

Jag tänker mig, att jag lämnar hela den förbittrade delen av hjärnan på rälsen, där det framrusande civilisationståget kommer på väg mot bergväggen och ägnar min tid, åt det nya som Ola Magnell sa.

Värden kommer naturligtvis inte, att behöva gå misste om Kaptem Konkurs dagsedlar, då och då.

Med vänlig hälsning
Roland Lidén