Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, januari 25, 2009

Looking for Fidel


Min bild av Fidel Castro ?
En ovanligt seglivad diktator. Som likt andra envåldshärskare är livrädd för opposition och oliktänkande.
En envåldshärskare, som visserligen gett människor sjukvård och läskunnighet, men för övrigt låter folk leva i misär.
Oliver Stone har gjort två dokumentärer om den enväldige. Inpå bara skinnet. I den första (Comandante 2002) får Fidel snälla frågor. I den andra (Looking for Fidel 2004), kommer han inte undan lika lätt. Men han duckar inte. Han är stolt, han är klipsk, han är charmig och verkar uppriktigt osjälvisk. Han vill skydda sitt folk från DE onda och DET onda där ute.
Jag tillhör de naiva och lättlurade. Och säger som barnen sa när de var små och träffade främlingar. -Han verkar snäll.
(Vore jag mindre lättlurad och mer spanskspråkig skulle jag förstås läsa Yoani Sanchez och Generacion Y.)

Inga kommentarer: