Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, november 13, 2020

Inte så sorgligt som det låter ?



Sitter i fåtöljen och läser underbara Livets tunna väggar av Nina Burton, om hur sinnrikt allt är som vi inte själva kommit på. T.ex att kittet som tätar vaxkakorna i bikupan (propolis) innehåller hundratals beståndsdelar, bland annat desinfektion mot virus och bakterier. Man kan bara bli ödmjuk. 

I samma stund får jag ett meddelande från dotter Åsa som erbjuder mig snålskjuts på hennes Netflixabonemang. Så nu har jag lagt boken åt sidan och istället kastat mig mig över David Attenborough och Ett liv på vår planet. Och blir ännu mer ödmjuk. Och skamsen.

Ingen kan hindra oss från att vara nyfikna och påhittiga, ingen kan bara slå sig till ro, alla har behov av att skapa. Men, till skillnad från alla generationer före oss måste vi tänka efter före, försäkra oss om att det vi skapar inte rubbar balansen med resten av skapelsen. Vi kan inte längre låtsas vara okunniga, nu vet vi att konsekvenserna blir förödande.

 Det kan låta sorgligt, att vi tvingas hejda oss och avstå från framsteg, avstå från tillväxt. Men är nog inte så sorgligt som det låter. Väl uppe på platån där de basala behoven är tillfredsställda  blir vi inte gladare av ökat materiellt välstånd, hur mycket reklamen än försöker få oss att tro det. Det är inte ägandet som skapar glädjen, det är skapandet. Alltså, jag blir lyckligare av att bygga en lådbil till barnen än att äga en Ferrari. 

Frågor på det ?





Typ - Är streaming och Netflix basala behov ? Vem lever som hen lär ?





35 kommentarer:

Roland Lidén sa...

18 december, 2016

ERIC SECHER sa...Du är inte knäpp, utan en omistlig livlina
Fortsättning följer efter 112 Är albedo bekant ?
Och ambulansen kom och när dom for, utan mig, då hade dom,
hela Klotet med i sig i ambulansen. Dom var två personer i 50 årsåldern,
Helt okunniga om klimatkatastroferna som är och som kommer att vara i tusen år.
På min vägg sitter bilder av Greta Tunberg som på ett T som i Thunberg, Inget kors.
Ovanför dessa har jag satt en glad Greta bara så, att ni ska kunna få förtrollas av henne.
Jag frågade: ”Känner ni igen henne”. ”Jo är det inte Thunberg” Är Albedo bekant !

rOLAND sa...

iNTE SÅ SORLIGT SOM DET LÅTER ...

Normal människa
"Jag anpassar mig till, att det kommer att gå åt helvete, men förnekar detta"
 
Onormal människa
”Jag håller emot, men inser att Ni, åtskilda Jag,  är alltför många
jämförd med Oss, som vill väl, men som ännu,, bara finns som för få enskilda Jag.
Så. Ni kommer säkert att vinna i vår tid, medan Jag som få enskilda jag försöker
att organisera Oss för att kunna leva i en annan värld i en annan tid”
 
Med ”vänliga” hälsningar
Dynape

Lidén sa...

Tidigare så sprang jag lätt hack i häl på J.
Nu springer jag före J utför. J belyser mig bakifrån.
Hela vägen ner och så att jag ser min skugga framför mig.

Nu bildar min resa en stig utför
och som längst ner, viker av till
vänster och bildar en hel cirkel

Dynape

Något behöver skapas, kan dä var vårt samhäääle.
Eller. Hela Jordens samhällen!
Men dä kan väl inte Vi göra?
Gud nåde Oss!
Roland
(Eric, jag bara tänkte att Du kanske hade det tråkigt)

ERIC SECHER sa...


Jeppson har fattat.
https://www.sverigesnatur.org/opinion/nar-hoppet-hindrar-oss-fran-att-agera/?fbclid=IwAR2AYNvztj6534U9SKWk9hN-D770Hjyg5QzwSiSv1CaJUSpvQOhoD0czi4Q

ERIC SECHER sa...

..
"Men vi ska inte känna hopp, vi ska känna förtvivlan. Den ­sortens förtvivlan man får när man inser hur oerhört illa ute vi är. Och när vi har gjort det ska vi börja agera utifrån den insikten. Det kommer vi att göra, eftersom vi insett problemets magnitud.
När vårt agerande börjar visa resultat, då ska vi känna ett första spirande hopp – inte innan dess."

DYNAPE sa...

Eric
Du har ju stylit min text!
Fattar Du nu varför jag gillar Dig?
Roland

Anonym sa...

- inte innan dess"
Nör det både är är slut på tredje
tankarna och meningen och rden då
behövs det ingen punkt
.

Roland Lidén sa...

Eric
Jag har brottats med våra insikter i 48 år
och ställer till det med medmänniskor varje år
så kommer det att bli, men med mera omdöme varje år

Roland

I dimma dold sa...

Apans Biologi
Allah har haft sin tid Jesus, Marx, Hegel, Liberal marknad
och Jorden blev öde och tom tills
Eric och Einstein och Roland började blomma
Roligare än så här blir det inte inte i dag

Dynape

Roland Lidén sa...

Här sitter jag och dricker vin
och löser hela världens problem

Jag är på väg att lösa allt, men på vägen
så gör jag andra människor illa
och det gör mig illa

Och då tänkte jag, förstår ni att dä måste ju
finnas miljoner idioter, runt hela klotet som
som är lika korkade som jag är.

Tänk om jag skulle bli en av dessa idioter som smittar alla andra idioter
som skapar samhällen som lever på Jordens villkor, bara för att göra Greta Thunberg Glad.

Tycker Ni att Dynape är en idiot då?

Men om jag gör det för att göra alla gladare, tycker Du att
jag är en idiot då?

Du ser inga problem. Nä hä !
En dag när jag sade, att jag var en aktivist.
Då såg Göran var problemet var och sade:
"Vi ska nog få bukt med dig"

Inte är det många som ser var problemet ligger !
Inte kan det väl vara hos homo sapiens ?

Dynape

Eric, jag skriver bara för att uppdatera din bästa sida / Roland

I dimma dold sa...

Eric
Ett problem med dig är att du
hör vad jag säger som blir ett
problem för mig, till att samla vänner
som hör vad vi säger till varandra

Tänk att dä va så enkelt +
Var är spaden till den den materiella basen?

Dynape




Ve Mod sa...

Eric
En delad förtvivlan är mindre än en hel förtvivlan, tack för
Lisa
Jeppson omfattar inte allt och det gör han rätt i
Roland
Att som David J sjunga Apocalypso är ett sång sätt
Dynape

Roland Lidén sa...

Heja Eric !
När jag var en liten grabb,
då frågade jag min mamma:
"Varför finns det inga profeter i dag?"
Svaret blev: "Ingen blir profet i sitt eget land"
Men, det var långt före din tid, Eric !

Dynape

DYNAPE sa...

Dä ä få som vill förstå
att jag ville förmå er
oss att skapa
något som inte
fanns innan
möjligheterna inte längre finns

Roland Lidén

ERIC SECHER sa...


Roland,
Såg Gretafilmen förra fredagen, tyckte inte om den, var på fel humör och hade fel förväntningar, fick skit för det av goa vänner som jag litar på, och såg om den igår, dom hade förstås rätt, den är väldigt gripande och fin. Hoppas bara hon inte bränner ut sig. Har du sett ?

Roland Lidén sa...

Eric,
Du ville se Treenigheten
Fadern Dottern och Den Heliga Andan
eller
Schopenhauer Einstein och Thunberg
men du fick se en demokratisk version
Jag förstår Dig !

PS Jag stärker nu immunförsvaret med D vitamin
som jag bäst behöver innan jag ser filmen

PT När Apan har integrerat T E S i mig, då återkommer ETSA

Ve Mod sa...

Eric, nej
Dä ä något me din atttityd som ä så bra
Som Julklapp ska du få ett längre svar
ett svar som ser Dig där Du är
Filmen ska jag försöka att inte se

DYNAPE sa...

När ingen saknar förståndet
då finns det inte
men när jag erkänner
att jag saknar det, då kan det hända
att någon vill vara det
Roligare än så här blir det inte, i natt

Anonym sa...

Eric
Jag misstänker Dig för att tycka att
jag borde förtvivla färdigt, innan jag
tar mig rätten att undervisa Dig ...
Roland

Dyn sa...

Jag bara skojar
Gud är ettt överlägsett
som uppenbarar sig som
förnuft i världen

Anonym sa...

När Dan Brännström från Ekträsk
blev studierektor å Umeå universitet, då borde
vi hava förstått att vi blevo slavar under USA.
Jag är på dåligt humör.
Roland

DYNAPE sa...

Hur jag blev en kugge i det stora dårhuset ...
Roland

Anonym sa...

Eric
När jag läser dina texter
då uppenbaras en pyramid och någon som vågar
ta till sig nå gott av andras erfarenheter

Där jag är kula nummer 1
Schlaug nr 2 Homeros nr 3, Einstein 4
Secher 5 Och Gud har fått förhinder p.g.a. snuva

Dynape

Roland Lidén sa...

Världen alltså
Hur jag kuggar ur ...
:::::::
:::::::'
;;;;;;,
Bra
genom att i förbifarten spegla den
OCK
I miniformat, inte bara vara den förändring som vi vill se
I miniformat, av pölsans enskilda korn få korn på OSSSSSSS
Vi pensionärer, som på en båt bygger vår koja och
därefter hissar våra segel och sedan seglar in i evigheten
på vägen genom arkipelager och jag sitter i fören strax bakom rodret
med ryggen på väg mot den nya verkligheten som mina poeter nu kan se
där det stora där trädets krona med hjälp av sina småkronor
ger nytt liv till Jorden som fotosyntes och som sagans syntes
och som ersätter dyrkan av ekonomiska enkronor,
pund, dollar och annan smörja som olja

Endast avsett för Greta & hennes vänner och för Bonobo-Apor

Dynape





ERIC SECHER sa...


Om man kan sitta i fören strax bakom rodret är rodret placerat mest förut, tvärtemot hur vi är vana att en farkost på vatten är konstruerad. En uppmaning att vi måste göra (allting) tvärtom ? Eller bara ett konstaterande att det som förut var fören nu är aktern ? Baklänges in i framtiden ?

Roland sa...

Jo så är det !
Solenoiditen finns !
Dä ä en startmotor som startat
världens vanvettt
Dä första blev människan
som själv axlade uppgiften
som ett kugghjul som, som blir varmare
och expander och når andra kugghjul som
startar processer som når andra kugghjul
som startar processer ossåvidare x flera
Vattenånga, metan, bränder, oändlig tillväxt ...

Det första kuggen blev dom Jag, som liksom
utväkter växte ut som kuggar i vanvettets
hjul, ifrån Den Heliga Cirkeln. Mitt samhälle

Den största kuggarna är dom Jag , som med hjälp av
ursäkter, försvarar sin plats i vanvettets
hjul, mot Den Heliga Cirkeln. Som är vårt samhälle !

Eric, jag tänkte, att Du kanske hade det tråkigt ?

Roland





Roland Lidén sa...

Du har lätt för att tolka texter !

Roland Lidén sa...

HUR SVERIGE KAN UNDVIKA KRIG MED RYSSLAND
MAJBRITT TEORIN som BS undvek att nämna i sin blogg
Aktionsgruppen nej till NATO, vet svaren

Birger Schlaug och Anette Sundin vet svaren
som är att anpassa sig till makten.

Anette är ärligare än Birger Schlaug
som också är ärlig, men på sitt sätt

Ha det så gott som det går
av en apa som er förstår

DYNape

Gramimatiasis förstår du int men den enda i världen såm
kan tänka dä språket är du, når du har tagit den ur barndommen
Och dä har gått å¨t helvete i nurtid och å i dårtid å Sanna sa
Blir det bra med fisk i dag? Och alla nickade
(Allting var för en koort ti d som det skulle vara)
och Jesus och Dynape gick och fiskade Själar
Och Moses vänta de men sina lagar och Marx med den materiella grunden
ocd einstein med förståndet som vi alla väntar på och
på apan som föreslår att vi tar ett steg tillbaka når vi står vid/på ruinens brant

Dynape

Roland vill du ska ha det inte tråkigr

PS Det finns exempel inom politik, vår försvarsminister som viker ner sig för USA
Det finns inom skidskytte dä låter befängt, kvinnor som enskillt är duktiga men i grupp (inte: är, vill, vågar stödja gruppen) kommer till sin rätt i gruppen som förstörare.

I Framtidens grupper, där bör Jordens vänner vara med
som ett memento tillsammans med arbetsköpare och arbetsgivare när dom
skövlar jorden så att också framtida generationer får vara med och skövla jorden

Ingen som fattar att det fattas EN HEL DEL, VÄLDIGT MÅMGA HELA DELAR, I EN HEL PLANET

Med människan gick det åt helvete
Varför inte satsa på mig, apan, Bonobo

DYNAPE





DYNAPE sa...

GUD bevare dig för syner
En dag såg jag Hela Jorden som Rund
några dagar senare så pulsera den
När jag är färdig med dig, Eric då kommer
Du att vara en Jordgubbe i ditt eget land

Roland

Här är plats för invändningar å annat ...

Anonym sa...

En cirkel, varför inte 12 cm i diameter
En lodrät linje dragen från cirkelns centrum
varför inte 12 cm lång
En lodrät gränslinje som tangerar cirkeln
dragen från en punkt i höjd med cirkelns centrum
Uppdrag: Dela linjen i fem lika långa delar
som tillsamman bildar den vågräta längden på cirkels radie
Hjälpmedel: Passare och linjal
Påhittare: Roland

Nästa vecka: Se cirkeln som vår Jord och den lodräta linjen
som våra dumheter och den andra linjen som gränslinje för dessa

ERIC SECHER sa...


Rockström fick ihop fem+fyra planetära gränser.

Roland Lidén sa...

Jag vill inte lägga till fem runstenar.
Men en får det bli: "Tunn is"
När isen ser ut som WWWW eller som upp och
nervända istappar då reflekterar den inte
84 % av instrålningen, utan bara 14 %.
Och tar då upp 6 ggr mer solstrålning
än vad plan is gör.
Detta är inte vetenskapligt bekräftade
uppgifter, utan bara vad jag tror.
Vad tror Du ? ...

Dynape

Roland Lidén sa...

Dä ä inte värdig att ge upp för så sade
Jan Eliasson att Alva Myrdal hade sagt.
Katastrofer är våra enda lösningar sa Sven Fagerberg.
När en reporter som talade med Greta Thunberg försökte antyda att det redan var kört,
då svarade Greta: "Vetenskapligt så finns inte ordet kört"
Greta är tapper!
Vad tror Du? ...

I morgon ska jag visa min gäst som kommer i morgon
hur jag kan dela en kub i tre lika stora delar.
En potatiskub ligger förberedd i kylen.
Så att min gäst förstår var 3:an kommer ifrån apropå de
isen som ser ut som koner eller pyramider eller WWWW där
Volymen = (B X h) / 3.
När jag sedan har väckt den vetenskapliga anden och i skymningen tid har tänt ett ljus en trappa upp hos min gäst
som är ovan med att gå en trappa upp till ett upplyst rum hos sig själv.
Näst steg blir att visa min gäst, hur mina tre svarta plåtar
som jag har lagt ut på snön sjunker ungefär dubbelt så snabbt
i uppvärmningens tid, som den omgivande snön gör.
Hur jag ska gestalta utsläppen av metan, det vet jag inte.
Ej heller hur jag kan avskaffa kapitalismen.
Och inte ens hur jag kan skapa Oss det samhälle som Vi saknar.
För det behövs ett Vi. Det Vi som vi saknar.

Roland



ERIC SECHER sa...


Katastrofen kommer skapa det Vi som vi saknar ?
Ett slags Vi skapar vi hela tiden med våra drömmar och vackra ord ?

Roland Lidén sa...

? Så skulle Sitting Bull aldrig ha sagt han skulle
ha talat om något som för alltid har gått förlorat!
Var det så ditt tecken skulle tolkas ?