Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, december 13, 2020

För själva klarar vi det tydligen inte


Jag tror som Greta Thunberg att vi ska lyssna på vetenskapen och behandla klimatkrisen som en kris. Men det är inte för att jag, likt Greta, har lusläst, memorerat och förstått vad IPCC har kommit fram till. Utan för att min känsla säger mig att de har rätt. Ungefär på samma sätt som andra, fast tvärtom, på ren känsla kommit fram till att de har fel. Världen är för komplicerad och för komplex för att en vanlig dödlig ska förstå, å ena sidan. Men å andra sidan, mest komplicerad och komplex är människan, vilket skulle kunna betyda att den där känslan jag bär på, att vi är på fel väg och är illa ute, är alldeles riktig. Men, detsamma säger de som känner tvärtom. Det jag kan invända, för att bryta dödläget, är att framhålla  försiktighetsprincipen. Dvs att när tillräckligt mycket står på spel, som vår framtida existens, så bör man ta det säkra för det osäkra. Jag kan inte säkert säga att det är så illa med 418 miljondelar koldioxid i atmosfären som IPCC hävdar, men risken räcker. Räcker för att jag ska vara beredd att ställa om, helt och hållet.
Jag tror att även den som i huvudsak förlitar sig på siffror och mätningar till syvende och sidst letar efter en känsla. En känsla av mening, av meningsfullhet. På så vis kommer en aldrig så intelligent och förnuftsstyrd människa alltid att skilja sig från artificiell intelligens. Eller inte. För vi kan ju programmera våra robotar så att de tar hänsyn till våra värderingar. Yuval Harari har en utläggning att man i valet av självstyrande bil kan välja antingen den modell som i en krocksituation väjer in i stolpen (dvs offra sig själv) eller den som kör över det mötande barnet. I ett annat avsnitt jämför han Song My i Vietnam med Srebrenica. I båda fallen sker något man kan uppfatta som en etnisk rensning, i det förra fallet var det inte en uttalad avsikt, däremot i det andra. Om AI styrt över dessa aktioner hade den första aktionen avbrutits medan den andra fullföljts med ännu grövre konsekvenser. I den utsatta position vi nu befinner oss kan man önska att AI tog över, preparerad med våra/mina/inte dina värderingar, och talade om hur vi ska ställa om för att överleva på sikt. För själva klarar vi det tydligen inte.

I väntan på att någon talar om hur jag ska ställa om längtar jag efter en båt med en riktigt lång rorkult. Det ger mest känsla.



31 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Ett sorgflor ligger över nordkalotten
där är det öppet vatten så när som på ett
isflak på vilket en isbjörnen ligger död

Din rorkult kanske är en tragedi

Ur en drömmares plågor

Dynape

DYNAPE sa...

Vi kan inte bortse ifrån Helheten
bara för att vetenskapen gör så.
Fantasin är viktigare än vetenskapen
eftersom den kompletterar vetenskapen
med de fantastiska bilder som vetenskapen
är oförmögen att åstadkomma

Jag igen

Anonym sa...

Väsentligare än bättre än Alberts tyska

Roland

Roland Lidén sa...

Nyss så ställde jag till det
genom att släcka ljuset ifrån
min grannes trearmade lyktstolpe
där ljusen brunnit nätterna långa.

En vecka tidigare möttes vi
och jag påpekade då vårt slöseri

Då sade Göran: "Det finns en kontakt på vår altan
så där kan du släcka lyset"

Jag svarade:
"Jag kanske kapar ner hela stolpen med min vinkelslipmaskin"

Men det gjorde jag inte. Jag släckte bara lyset så att
jul-belysningarna kommer till sin rätt och
kan ge Julen en God och ljus innebörd

Jag funderar även på att med min motorsåg fälla grannens flaggstång.
Kan de vara klyftigare att en söndag, bara fira deras Vimpel
men nu lutar jag åt att helt låta bli
Eric, va tycker du ?

Jag vill i9nte att Du ska ha tråkigt

Roland






Roland Lidén sa...

Klippan består även om Jorden undergår
förändringar
Och när Gejs & Granit eldade upp sig så till
den omilda grad att ormarna på hälleberget
fann för gott att dunsta, då först
framstod Hälleberget i sin fulla glans

Så skulle jag vilja att det var
men inte ens vi kan fixa detta

Vi får väl fixa det vi kan då ...


Jag lovar att inte höra av mig på länge

God Jul

ERIC SECHER sa...


Roland,

Civil olydnad ligger mig varmt om hjärtat
men skulle nog avstå från att fälla stången

Vad vore jag utan dina infall
dröj inte för länge
men lova inget

God Jul
du me´

Anonym sa...

I väntan på att någon talar om hur jag ska ställa om längtar jag efter en båt med en riktigt lång rorkult. Det ger mest känsla.
Eric

Och Du tror att jag kommer att falla för dina
utlagda nät, så får du vänta emedan uppdraget
är svårare än vad jag tidigare hade tänkt mig.
Roland

God Jul
Du mé

Men först så blir Du och Jag hela Jordar och sedan så decentraliserar vi varandra och blir
till i anden och blir till Små Hela Jordar som även Greta Thunberg kommer att uppskatta

Jag skulle inte, men det är ditt fel,
eftersom du skriver så att det blir
omöjligt att inte släppa till !

Hur tycker Du att jag har förstått ...

God Jul önskar Roland

Anonym sa...

OBS! Endast för Eric

För själva klarar vi det tydligen att vara en vara
Gud vad lätt det är bara vara det vi köper, en ovara
en ovana ska väl varan vara

Men, vara en vara dä verkar vi klara av att vara
vara en planet, dän verkar vi vara på väg att undvara

Den långa rorkultens klagan
Jag blir på gott humör, när jag skriver som jag vill
Och dä ä till stor del din förtjänst, Eric

Jag misstänker att de privata samtalet i offentligheten ljus
är underskattat. Vi stannar här för Nu !

GOD JUL ERIC å ÄVEN GOD JUL FRUN

ROLAND










Roland Lidén sa...

Vad vore jag utan dina infall
dröj inte för länge
men lova inget. Eric

Du är ovanlig, du är som en läkare
så fort du träffar på en människa
så ställer du en bra diagnos
inte i alla lägen hoppas jag.

Det är sent på Jorden

En bild av en Indianhövding

We did not ask you white men to come here,
We do not want your civilization
We would live as our fathers did.
and theirs fathers before them.

Caacy Horse

Dynape


E. R. sa...

Vad vore jag utan dina infall
dröj inte för länge
men lova inget
E

Du är hälsosam
är Du doktor
R

DYNAPE sa...

För själva klarar vi det tydligen inte

är en kommentar som förföljer mig
ända in i natten när jag förstår att

En anspråkslös människa gör anspråk
på att förmedla dom alla största insikterna

Dä ska naturligtvis tas som en utmaning
när jag vågar förstå andemeningen rätt

Eller Jultomten rätt att tala om hur
En God Jul Värld namnet skall vara

GOD JUL
önskar
Roland









Roland Lidén sa...

Hemma efter att ha ätit Lång Lunch
hemma hos Inger och Göran
Göran ringde mig och bjöd mig hem mig till dem för fem timmar sedan.
Sedan tänkte jag att det kanske berodde på
att jag släckte lyset åck kompletterade upplysningen
genom att skotta bort lite snö från deras infart och
med en stor röd klämma, på altanbelysningen klämma fast ett Julkort med
texten

GOD JUL
önskar
Roland

Av detta kan vi som skall lära världen nå gott förnuftigt
först lära själva oss något, som jag hoppas kunna göra
Dä ä Kapten Konkurs som styr å alla äro anpassade till detta
då kan man inte bumla på, men om man visar en viss förståelse
då får man både mat och kaffe ...

Eric, vad tycker du ...


Roland Lidén sa...

Hej Erik
Det komersiella vanvettet har nu erövrat hela världen.
I somliga länder fanns det kännsliga personer som var så känsliga så att
dom inte vågade utmana det lokala vanvettet, utan flydde landet för att
rädda sig själv och sin ekonomi .

Andra såg flyktingar som ett medel att försvaga den samhälleiga anden och
fackföreningarnas makt. Syföreningar fann en uppgift som flyktingarnas räddare.
Marx fick några anhängare som förstod honom. Jesus amsutbildades av Rommariket.

De människor som var medvetna om att de stodo i början på utförsbaken sågo
nu dessa som kom med insikter från längre ner i backen som sina kulturella ledare
och trodde att dessa som hade misslyckats i sina ursprungsländer, skulle rädda dem.

Ska det vara så svårt, om något ska bli vårt alldeles eget klot
som vi tar ansfar för, då kan vi inte göra det som flyktingar utan att då bör vi
stanna där vi är med våra kära och inte bliva flera och bete oss värre än
vad Jorden där vi bor kan bära.

Men det kan vara så att det är för tidigt för mig att tvärsäkert spå eller
förstå vad en flykting kan göra och att han inte passar in på min beskrivning.

När vi nu tvingas erkänna att Vi alla har blivit flyktingar på Jorden
Som en Indian, för mycket länge sedan upplevde sig och sin stam.

We did not ask you white men come here
We do not want your civilization!
We would live as our fathers did.
And their fathers before them.

Crazy Horse
Dynape

ERIC SECHER sa...


Roland,

Förlåt att jag är så saktfärdig med att svara. Men det kanske, å andra sidan, inte är något att be om ursäkt för. Ju mer saktfärdiga vi är desto bättre ?

Somligt fastnar, som sagt :

Ska det vara så svårt, om något ska bli vårt alldeles eget klot
som vi tar ansvar för, då kan vi inte göra det som flyktingar utan att då bör vi
stanna där vi är med våra kära och inte bliva flera och bete oss värre än
vad Jorden där vi bor kan bära.
...
We did not ask you white men come here
We do not want your civilization!
We would live as our fathers did.
And their fathers before them.

Man ska inte avge några nyårslöften, det tjänar inget till. Vill ändå säga, att jag verkligen vill bli bättre på att glädjas åt det jag har, och bry mig mindre om det jag saknar. Om andra gjorde likadant så skulle nog jorden bära oss allihop.

God Jul i efterhand och Gott Nytt År i förskott och på återseende i Västerbotten,
önskar
Eric

DYNAPE sa...

Jag blir när Glad när jag får till
det som några bra ord på vår blogg
som gör dig så Glad så att du tar till Dig
mina ord och bjuder på dina egna valda ord på
din blogg

Allt Gott I För & Efterhand, till Dig
önskar

Roland

Anonym sa...

På återseende
Roland

Roland Lidén sa...

Vad hjälper det en människa
om hon har ett långt roder men
själv sitter i vägen för att
kunna använda det ?

Eller är det dom andras fel ?
Eller Guds fel som är frånvarande i dom andra.
Jag vill inte att Du ska ha tråkigt!

Jag önskar oss en humoristisk
inställning till livet men
det vill sig inte riktigt
än

Dynape



DYNAPE sa...

Gud, som både där uppe i himmelen finns
och som här uppe i Någonstans träder fram
är otippat
vi saknar en lång hävstång
den som vi står i vägen för
innan den ens får finnas
Och Eric jublade
Eller inte
För det som inte finns, inte kan
väl dä, få bli till ?

Roland Lidén

Okänd

GUD sa...

Vi behöver hjälp av Gud

Bertrand Russel och Albert Einstein  var goda vänner
och gjorde starka intryck på varandra
När Bertrand sade att Rationellt var  ett uttryck
som han tyckte borde vara vägledande i världen
då svara Albert som sålunda:
”Gud är ett överlägset förnuft som uppenbarar sig i världen”
 
Men att det skulle bli i form av en Apa, dä kunde ingen förutse:
”Klarare och Roligare än så här, dä kan det bara inte bli”
 
DYNAPE / Roland

DYNAPE sa...

Eric
Att jag vågade skriva som OVAN
är dit fel eller din förtjänst
Jag tar tillbaka ditt fel
Att få finnas hos dig känns bra

En möjligt samhälle var vad jag drömde om
och den förhoppningen verkar att gå i stöpet

Och det är inte det budskap som jag ville
frambära

Och att vara Ratio idag
Der verkar att vara riskabelt

Men vi kommer inte undan uppdraget att formulera problemen
och att lösa dem genom att låta hela folket taga del av dem
genom utbildningsväsendet så att vi som ett upplyst folk
ser oss för så att vi som unga familjer inte gör så att
många barn på Jorden får ett helvete redan i dag och så
att inte våra egna barn får ett helvete i morgon som
riskerar att vara i tusen år . . . .

Jag vill ha fel ---

Roland Lidén

Roland Lidén sa...

Ratio var vad Bertrand sade
Sen så kom Albert som Gud vet vad
och drev detta om ett överlägset förnuft
bortom allas våra horisonter.

Här och nu är vad som gäller
men får det gälla för länge då
kommer det vara något som vi
kommer att sakna i tio tusen år
eller trettio sjutusen år enligt
mina nyss gjorda beräkningar

Apan

ERIC SECHER sa...


Kanske kan jag inte göra mer än vara den förändring jag vill se.
Om någon sen tar intryck, det rår jag inte över.
Greta satte sig på marken för att hennes samvete krävde det,
det fanns ingen beräkning, det blev som det blev,
tack för det.

Anonym sa...

Tack för det!
Det var en gång en apa som satte
sig högt upp i en stor tall i Hällnäs
där fick han sitta ifred och titta på
civilisationen.
Han såg när Greta kom och satte sig på marken.

Han såg också att en lugn klok farbror inte kom
gående på vattnet utan hade stigit ner i detta
och kom gående på bottnen ...

Dynape / Farbror Roland

Dynape sa...

När jag hade stegat upp till flygplanet
och skulle stiga in i cockpiten så blev
jag omvandlad till en Bonoboapa,
tack för det.

ERIC SECHER sa...


Avskild och på avstånd. högt upp i tallen, det är bloggen, där trivs jag bäst, man får vara i fred, någon enstaka hör och lyssnar, ordentligt. Så rofyllt jämfört med det sociala mediebruset på marken, där alla hör och ingen lyssnar.

Bonoboapor flyger inte.

Roland Lidén sa...

Albert Einstein blev varse att människorna hade förlorat förståndet.

Friedrich Nietzsche insåg att Gud hade dött.

Då upptäckte Sven Fagerberg att Gud hade varit död även tidigare.

Albert begrep hur allmakten kommer och går, så han sade:
"Gud är ett överlägset förnuft som kommer till er i form av en Apa sade han inte"
Han sade: " Gud är ett överlägset förnuft som uppenbarar sig i världen"

Om förnuftet och med dess hjälp sade Greta Thunberg, mycket
som kommer en annan dag. Här finns ytrymme för bloggaren själv.

Dynape

Roland Lidén sa...

Men Albert är död, vem lever? FLODEN FORSAR ALLT BRANTARE UTFÖR, FÖR VARJE ÅR SOM GÅR

Kapitalet och Regeningarna 0ch människorna
är på väg att driva Jorden åt helvete.

”Mina Norrländska Ideal”
De som idag rasar mot förnuftets ideal och den
kulturella friheten och med brutalt våld, vill och
har velat indriva oss, i ett själlöst statsslaveri
ser med all rätt i oss, sina oförsonliga fiender.

Till våra fiender: ”Varen icke oroliga”
Oss, är ännu så länge bara jag, som ännu
inte har hunnit att organisera oss.

Off the greed, det blir mitt första steg
Bortom girigheten alltså

Med uppstudsiga hälsningar

Dynape


RL sa...

För själva klarar vi det tydligen inte

Och dä beror på att vi inte finns
å dä ä därför som Jorden saknar oss

Dynape

Roland Lidén sa...

Schopenhauer fattade att helheten saknades
och bidrog till den, med följande ord.

”En sann människa kan värderas utifrån i hur
hög grad och i vilken mening som hon
har frigjort sig ifrån sitt jag”

Albert Einstein som gillade Schopenhauers sköna skrifter
men som inte avsade sig sitt vardags jag tillfogade följande:

”Gud är ett överlägset förnuft som uppenbarar sig i världen”

Om han tänkte på Greta Thunberg och Eric Secher och Jag,
Nej dä tror jag inte på, men något på sig själv, dä tror jag på.

Dynape

Roland Lidén sa...

Ni klarar det ej, utan mej

Dä där med båten
Dä va så att ja såg att
dä va kapten konkurs som styrde

Dä va därför som jag som har framtiden bakom ryggen
satte mig inte bakom, utan framför ratten och talade
till de två vise män, som var lite bakom, vart dom ska styra
och dom är fortfarande mina vänner
Blev Du lite gladare nu ?

Dynape

Roland Lidén sa...



. . . . . . CIVILISATIONENS VÄG TILLBAKA
TÅGET .
VI HAR SATT .
OSS PÅ GOTT FOLK .
KAN INTE NÅ SIN SLUTSTATION .
.
KAPITALISMEN .
VID TIDENS NÄST .
SISTA STATION .
DÄR HAR JAG I 5O .
ÅR, VÄNTAT PÅ .
AVSTIGARE OCH .
NYBYGGARE MEN .
FÖRGÄVES .
. HAR JAG VÄNTAT !
. MITT VÄNTRUM
. OCH LÄNGE I
. OPPOSITION
. OCH I
SLUTSTATION ^ MED CYKEL