Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, januari 23, 2018

Det gör ont





Får ofta höra att "det där gör du bara för att bli av med ditt dåliga samvete".
Ja, så är det. Vad är det för fel med det ?
Det vore ju toppen om man utan minsta påminnelse och av pur glädje gör det som bör göras. Men när det inte räcker, när det inte fungerar, då återstår bara förbud, eller dåligt samvete.

Fick nedanstående kommentar för några år sedan.

Den svider. Och det är bra.


Det finns inget äkta I det här längre.
Diskussionen är bara en ursäkt att slippa ta ställning och ärligen agera därefter, men ändå känna sig duktig och påläst. En lagom mysig filt att svepa om sig i höstkylan.

 För sanningen är att detta varken handlar om Gud, diskussion eller klimathot, det handlar om Dig...
Efter att ånyo läst kommentarer på den här bloggen, BS och liknande blir jag väldigt depprimerad för första gången på länge.

När inte ens de som bryr sig om förändring bryr sig om att förändra, då kan man verkligen tala om att "svära i kyrkan".


I den här debatten har det också varit väldigt lite av faktiska förändringar. X har varit en starkt lysande stjärna på den här mörka himlen, men förutom henne är det en hårresande falskhet mellan snack och bandy.

Vi som skriver här är människor som både har medlen och förutsättningarna att verkligen visa vad vi menar i handling. Men istället väljer vi att fortsätta kasta fakta på varandra, äta kött och flyga på semestrar.

 Kanske är det så att så länge man tar rätt ställning så har man sin moral fri. Det är svårt att göra en annan tolkning efter alla dessa år.

 Men prata på ni och fortsätt ändra med ord.

 Detta är inte min väg.




1 kommentar:

Anonym sa...

Inte min heller
Dä ä synd om oss

Roland och Dynape

Hästar idisslar inte och släpper
ut mindre metan än vad kor gör.
Att äta upp sina vänner när dom har
dött är bättre än att gräva ner dem.

Utsilen sade den 41-årige krigaren
David när han skjutit sin förste gamle älg
som då slutade att släppa ut växthusgaser.

Jag funderade för 50 år sedan på att skapa ett
samhälle där vi kunde försörja oss, där vi bodde
och näst intill eliminera fossila transporter. Men.
Detta blev inte min väg som är grön och nödvändig.
Men jag är inte helt död än ...