Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, april 10, 2014

Kan själv ?



Kollar bloggen från datorn på arbetet och kan konstatera att inlägget Kan själv är svårtolkat, eller snarare obegripligt. Man ser en bil i närbild och texten lyder Tullinge. Nya initiativ sedan jag passerade senast. Den skylt som hängde på en av villatomterna har hamnat utanför den beskurna bilden.
Om det är den bild som läsarna sett så inställer sig några funderingar.
Har man tänkt
- jag fattar ingenting, men det är säkert jag som är korkad.
- det har blivit något fel, men jag orkar inte bry mig.
- intressant, på något vis har bilisterna fått det bättre i Tullinge ..
- nu håller han på att bli riktigt tokig.
- eller ..

Georg Klein har en sedelärande historia.
Tio unga fysikelever är ute med läraren på kvällen för att se på stjärnhimlen. Läraren berättar vad de ska titta efter i stjärnkikaren. De stegar fram en i taget, och alla kan berätta att de ser vad läraren sagt att de skall se. Tills den åttonde pojken säger - Jag ser ingenting ! Det visar sig då att linskyddet inte är borttaget. Den nionde pojken, som nu är gammal och berättat om händelsen, har hela livet undrat vad han själv skulle sagt.

Tillit handlar om att våga lita på andra. Det är bra.
Kritik handlar om att våga ifrågasätta andra. Det är bra.
Konsten är att kunna både och ?


Inga kommentarer: