Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, oktober 03, 2013

Ångest


Höstens tema har varit vill - bör - kan.
En variant på det temat är att prata men inte handla. Vilket kan betyda att man vill, inser att man bör, men faktiskt inte kan. Men kan också vara uttryck för hyckleri ; t.ex låtsas att man vill, eller faktiskt kan.
En av mina läsare tycker att det sista stämmer in på mig, och kallar min attityd, och brist på förändringar i mitt leverne, för "hårresande falskhet". *
Sådana kommentarer gör ont, och är svåra att släppa. Visst kan jag göra mycket mer, ta ett större ansvar, men har jag verkligen gjort mig skyldig till falskhet ? Men tänker också, det kanske är nyttigt att bli sårad, det är är kanske vad som krävs för att man fullt ut skall göra det man bör och vill ? Det vore ett nederlag i sig.

Kopplar av med ett radioprogram om Klimatångest, och då känns det lite lättare. Nyanserna kommer fram, de som handlar om vår ofullkomlighet, om den svåra avvägningen mellan det individuella och det kollektiva ansvaret, bl.a. Tack !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så olika man kan uppfatta saker. För mig handlade den där reaktionen inte alls om dig... typ: det a säger om b säger mer om a än om b... den berömda självkänslan t ex...

Har "alltid" uppfattat att du har lätt att "underkasta" dig, vilket också kan vara ett tecken på god självkänsla. Att inte känna sig hotad och hävdelsefylld av andras kunskaper och uppfattningar.

Ibland är saker precis tvärtemot hur de synes vara...
AK

ERIC SECHER sa...

AK
Ja . så kanske det är.