Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, mars 20, 2013

Den olönsamma patienten




Sällan långsamt och omärkligt, utan plötsligt och abrupt, utan att någon riktigt förstår varför.
Så brukar det förhålla sig med förändringar.
Maciej Zarembas artikelserie i DN om " den olönsamma patienten" kanske kan få new-public- management-spektaklet inom sjukvården på fall, av uppståndelsen att döma.
Jag håller tummarna, så att det blöder.

Zaremba har levererat de snaskiga konsekvenserna, men Göran Rosenberg stod för analysen, redan 2003. ( Plikten och profiten och konsten att vara människa).

Zaremba
Rosenberg

1 kommentar:

Monica sa...

Rosenbergs bok har jag läst, har några av Zarembas artiklar kvar. Hoppas, hoppas att många läser. jag har köpt Rosenbergs bok och ställt här på jobbet men intresset är "så där" tyvärr (IT-branschen...). Hur kan allt detta fortgå framför ögonen på oss allihop? Risken om vi får tillbaks en god vård är ju förstås att det blir mindre pengar till lull-lull... Är inte den risken värd att ta? Man-ur-huse-dags?