Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, januari 09, 2013

Localize globally




Economics of Happiness har en slogan som lyder localize globally. Tänk globalt, handla lokalt. Jämfört med att tänka lokalt och handla globalt.
Man kan fråga sig vari skillnaden ligger.

Tanken slog mig när jag såg grafiken som illustrerade antalet svenskar som får allmän pension i utlandet. (DN 31 december). I förstone anonym och intetsägande statistik, vid närmare granskning fantasieggande och personligt. Svårt att ta till mig 15813 i Tyskland, 4743 i Spanien, 3749 i USA o.s.v Men i den innersta cirkeln berättas om  1 person i Zambia, 1 i Jemen, 1 i Eritrea, 2 i Irak. Plötsligt ser man människor och inte siffror framför sig. 2 personer i Mozambique - kan det vara Henning Mankell och hans fru ?
Följer cirkeln utåt och försöker avgöra brytpunkten där människorna övergår i siffror. Stannar, inte helt oväntat, på 20 (Peru).

Vi har bara ett jordklot, därför måste vi tänka globalt. Men vi är varelser som har svårt att uppträda hedervärt och engagerat mot fler än de som ryms i flocken.
Däri ligger skillnaden ?

4 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Eric, Jag misstänker dig, för att
misstänka mig, för att misstänka dig,
för att misstänka att Vi blir misstänkta för att vilja rädda Jorden!

God Fortsättning

Roland

ERIC SECHER sa...

!

Tack detsamma !

Onkel Olof sa...

En ganska spännande bild. Men ofta finns det en verklighet bakom siffrorna, eller, när statistik blir fakta eller sanning så, är det inte statistik längre...

ERIC SECHER sa...

Ofta svårt att se "verkligheten bakom siffrorna". Särskilt stora siffror ..