Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, januari 08, 2013

Förnöjsamhet



Läste ett intressant OO-inlägg om jämförandets återvändsgränd.

Centralt för Nina Björk är kritiken mot konkurrenstänkandet. Det ständiga tävlandet har blivit en så självklar del av våra liv att vi inte längre förmår att ifrågasätta det, som om det vore en naturlag.

Realist har genom åren varit immun mot jämförandets tyranni. Sent skall jag glömma meningsutbytet från 2009.

Naturligtvis måste man anlägga ett maktperspektiv för att till fullo förstå jämförandets segertåg; några få tjänar mycket på att flertalet aldrig är nöjda.
60 miljarder kronor läggs årligen på reklam i Sverige. Summan är fasansfull, men inger samtidigt förhoppningar. Den visar ju att det krävs grovt artilleri för att ta kol på den förnöjsamhet som flertalet säkert längtar efter.

OO efterlyser en ny världsreligion, med just förnöjsamhet som hörnpelare. Se kommentarerna.
- Ja, varför inte. I förlängningen för det kanske/säkert med sig  även omtanke och omsorg, medkänsla och solidaritet. Om människor, djur, och natur.

1 kommentar:

Roland Lidén sa...

Eric
Nu kan jag somna lugnt för
för nu har jag i alla fall,
i ditt fall, förstått vad
en människa kan tänka
sig, att förstå.