Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, november 25, 2012

Why poverty ? Ask why.



" Why poverty " - varför fattigdom ?
Idag sändes det första av åtta avsnitt i SVT 2, kallat "Välkommen till världen".

Vi fick följa familjer och fr.a kvinnor i San Fransisco, Sierra Leone och Kambodja.
Som väntat gripande och upprörande. Blev mest tagen av den indiske gynekologen på Gondama referral center, som trots 25 år  i Afrika hade sitt engagemang och sin hängivenhet i behåll. Men naturligtvis besviken på hur fattiga människor försummas, trots stora rikedomar i landet.
- But I am just a simple doctor, it is up to you, and the politicians !
Eller har vi alla en skyldighet att göra vad vi kan för att dela på välståndet ?
Eller är det okey att somliga drar nitlotter, och vi andra tittar på ?
Eller har de fattiga sig själva att skylla ?
Ja
Nej
Nej

Kommande program innehåller säkert fler försök att besvara frågan.
Kanske kommer man också att fundera över varför denna satsning görs just nu.

9 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Menar du allvar med att du vill stoppa fattigdomen?


...det går om man verkligen vill.

ERIC SECHER sa...

Ja. Vill inte du ?

Onkel Olof sa...

Det är just det som är den stora frågan. För visst vill vi att det inte ska finnas fattiga och att det ska vara rättvist i världen, MEN jag ser väldigt lite omkring mig som visar att vi faktiskt menar vad vi säger, inklusive dig och mig.

Så ska jag vara helt helt ärlig. Nej det tror jag inte.

Tänk på hur ärlig du egentligen är nästa gång du ska lägga dina båtar i sjön...

ERIC SECHER sa...

Olof,
Återkommer i kväll. Frågan du tar upp kräver eftertanke.

Onkel Olof sa...

Ja, den har inget med åsikt eller moral att göra, utan om att sjösätta idéer och få något gjort.

Något jag, i den här frågan, inte gör mycket av fast jag stöder den...

ERIC SECHER sa...

Borde försvara mig, men det tar emot. För längre fram i tunneln tror jag vi är överens. Trots allt på samma planet ..

För mig gäller :

1. Moral/samvete
2. Idé
3. Handling

I den ordningen.
Handling utan idé eller moral är inget värt.
Jag tar myrsteg, men har inte gett upp.

Tacksam att du utmanar.

ERIC SECHER sa...


Handling utan idé eller moral är inget värt.
Moral och idé utan handling kan vara en början...

Onkel Olof sa...

Jag har fått för mig att vi en dag säger typ: "NU kör vi!". Ska bli spännande...

ERIC SECHER sa...

!!