Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, november 18, 2012

Moder jord




Är sydamerikaner över lag bättre skickade att tänka stort och helt ?
Tanken slår mig när jag lyssnar på ett oerhört befriande  tal av Uruguays president José Mujica (tips från Trulpen).
För två år sedan, ganska exakt, fängslades jag av den chilenske nationlekonomen Mannfred Max- Neff, och hans avrättning av vår nuvarande framfart. Muija säger samma sak, med större tillförsikt. Betoningen ligger på att vi alla låtit oss luras, snarare än att skylla på eliten.
Mujica
Max - Neef

3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Låtit oss luras? Det är ju vi som är spelet. Tillåtit oss själva att titta bort, eller leva i en livslögn, borde vara mer passande...

ERIC SECHER sa...

Ja, det blir väl en glidande skala, om man ser till ansvaret. Att bli lurad (inget ansvar), att låta sig luras (visst ansvar) - tillåtit oss själva att titta bort (lite mer ansvar), att vilja bli lurad (fullt ansvar) ?
Men jag kan hålla med, gärna ett uttryck som ger oss själva ett stort ansvar.

Onkel Olof sa...

Det där var välskrivet och sammanfattande av det demokratiska ansvaret...