Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, juni 19, 2011

Yin och Yang


Utanför Konsum sitter en litet anslag om sommar - Yoga. Utan läsglasen på anar jag något om Yin och Yang. Att yoga oftast förknippas med mer eller mindre akrobatiska övningar (Yang-yoga), medan det här handlar om att mobilisera ur andra, mer meditativa, energikällor (Yin-yoga). Kort sagt, manligt och kvinnligt.
Lyssnar på "En bok - En författare" (Kunskapskanalen), denna gång med skådespelaren, jägaren och TV-kocken Per Morberg, som skrivit " Per Morberg jagar och lagar ". En både sympatisk, lite annorlunda och tragisk föreställning. Om det manliga. Om att göra allt eller inget, om extremt hävdelse - och bekräftelsebehov. När det blir lite för mycket ego skruvar han sig i den vackra fåtöljen, och säger att det bara handlar om en "image". För att sen berätta att han helst vill lägga all tid och alla pengar som blir över på mer jakt - i ensamhet. För att sen berätta att han faktiskt har fem barn. För att sen erkänna att han inte längre har behov av att visa att han är bäst, för nu vet han han är det ! För att sen upprepa att det vore roligt om fler kvinnor kom ut i skogen. För att sen  ….. det är något beklämmande med det manliga ?

Yin och Yang. I balans. Kan väl inte vara fel att sammanfatta dagsläget med att istället för att "det manliga" (Yang) tar  mer intryck av det kvinnliga (Yin), så vill vi att kvinnor tar för sig, lär sig konkurrera, och "kommer ut i skogen". Gud förbjude den som uppfattar detta som antifeminism ! Taoism kan det kallas. Eller varför inte "Klotförstånd" ?

7 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Tennisbollen är en bra bild av vad som har varit framgångsrikt hitintills.

Men, det räcker inte, för att göra framtiden möjlig.

En militärlunta har tagit makten över Jorden och människornas förstånd!

Hur skulle det tas emot om jag kom dragandes med vårt Klotförstånd.

Makten kommer naturligtvis att retirera, kapitulera och gå över till vår sida!

Under vårt överinseende, och som ligger i alla människors intresse, så kommer alla kulturer som skapas att förstå att det ligger i deras intresse, att alla fungerar inom Jordens gränser!.

Klotförstånd är ett bra ord,men jag vågar knappt använda det.

"Därför att det får bara inte bli fel!"

Hjälp!

Anonym sa...

"Taoism" kan det kallas. Eller varför inte Klotförstånd ?

RL sa...

Om tennisbollen, blir stor som Jorden
så kanske . . .

ERIC SECHER sa...

Hitintills har väl inte inte tenisbollen (Yin o Yang-symbolen) varit så frmgånsrik ??

-:) sa...

Kan Du inte fara ut och cykla en stund, i stället för att ställa till det för mig?

Roland Lidén sa...

Eric

Vem är framgångsrik?

På jordens villkor?

Du är framgångsrik i mina ögon,
när det gäller att med två frågetecken, få mig att ställa tio nya frågor, till mig själv.

Hoppas att du glömt din dator hemma, och att friska vindar rufsar ditt hår och känner att du kan uppleva vad du vill och att någon liten tanke stör dig.

Varje planet med liv når en dag en gräns när någon art, blir till en geologisk kraft.

Insikten kommer smygande,
ska vi ha någon framtid,
så må vi ta ansvar för den själva!

Skit i mig nu, jag finns kvar om en månad.

Förlig vind, ha det gott!!!

ERIC SECHER sa...

Roland. Ha det gott själv !!