Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, juni 16, 2011

Välj själv ?


Det är inte svårt att uppröras över minskningen/nedmonteringen av offentligt finansierad skola, vård och omsorg. Bland annat. Men frågan är om inte nedläggning och privatisering av bibliotek, vilket man ägnar sig åt i vår gamla hemkommun Nacka, är det mest pedagogiska exemplet på en märklig färdriktning.
Biblioteket vid Meborgarplatsen är öppet till klockan 22 på vardagar, till 16 på helgen. Där finns dagstidningar på alla världens språk, och ett fantastiskt urval av vecko - och månadsmagasin. Och alla, verkligen alla, har samma rätt att utnyttja denna fantastiska service. Att prenumerera på bara ett fåtal av dessa tidningar skulle bli kännbart även för den med god inkomst.
Idag fick jag fin valuta för mitt skattebidrag, genom att i en trevlig miljö ögna i National Geografic, VI, Effekt Klimatmagasin, Ordfront och Folket i Bild. 
Fredrik R menar förstås att undersköterskan, som fått så mycket extra i plånboken tack vare skattesänkningar, själv skall välja om hon (SIC) vill köpa böcker och tidningar för pengarna. Men är det inte ett väldigt, väldigt listigt system att massor av människor kan läsa ur samma bok, ur samma tidning ? Varför denna förälskelse i ägande ?
Är det till Håkan - Fleksnes - Juholt man skall sätta sitt hopp ?
Eller är jag bara paranoid ?

Inga kommentarer: